HER HAR BYRÅDET SLENGT FRA SEG ET UTEKONTOR TIL 250.000 KRONER

Herr Nilsen (38).jpg

- Etter en befaring/sjekk av bogstadleiren/himstadjordet har jeg oppdaget det jeg tror er utekontoret som ble demontert. Det ligger å forsøpler sammen med annet søppel. Dette kan jo være noe å ta tak i skriver vår fotograf.

Da byrådet installerte det som skulle bli en evig lang og flau flopp gikk det høyt på banen og skrev dette på en av kommunens utallige nettsider:

Har du ofte tenkt at det kunne vært deilig å jobbe utendørs? Kanskje særlig når været viser seg fra sin beste side? Nå kan du faktisk gjøre det! I Kjeld Stubs gate og Øvre Slottsgate bygges det nemlig egne utekontorer, som alle er velkomne til å bruke.

Utekontorene er et av de første prosjektene i Bilfritt byliv som realiseres. Målsettingen er å skape en grønnere og mer levende by, med hyggelige møteplasser i gatene i Kvadraturen.

Byrådets utekontor i sine glansdager i Oslo sentrum.

Byrådets utekontor i sine glansdager i Oslo sentrum.

IMG_3288.jpg
IMG_3284.jpg
IMG_3289.jpg





MDG: Lag idrettskretsene for barna mye mindre - så slipper foreldrene å bruke bil

- Vi kan ikke legge opp til at lagsportene skal være så bilbaserte som i dag, skriver MDGs bydelspolitiker på Sagene Sirin Stav om fotball, håndball, curling, ishockey, cricket, volleyball, bandy og basketball. Stav har bemerket seg mange ganger som en sterkt motstander av privatbilen i Oslo.

Les hele dialogen mellom MDG´ere under:

Hockeyskolen_liten gutt_495x748.jpg
60975071_2223973237715327_4867315578462797824_n.jpg

INTERNETTFRIE BYSONER - 50 PROSENT MOMS - VEKTING AV VALGSTEMMER

Denne helgen møtes hundrevis av grønne radikale politikere på det fasjonable konferansehotellet Quality Expo på Fornebu. Her er tre forslag som skal opp til behandling.

Une Aina Bastholm til høyre er øverste leder i MDG.

Une Aina Bastholm til høyre er øverste leder i MDG.

Grønne kommunister har alltid hatt stor frykt mot det trådløse. Denne frykten ender nå i noe som MDG kan komme til å vedta. Og det er ikke måte på til kabel-iver. Les ordrett her:

Skjermbilde 2019-05-21 kl. 14.34.37.png

MDG er et parti sprunget ut av Fremtiden i våre hender. Der i gården har de ropt i mange mange år at nordmenn må bruke mindre penger. Forbruket må ned. MDG kobler nå et “fattigere hverdagsliv” med miljø, og vips lanserer de 50 prosent moms på de de kaller svarte varer. Les mer her i punkt 3:

59717099_2652411038119496_8316704947475316736_n.jpg
Skjermbilde 2019-05-21 kl. 14.32.24.png

Det tredje forslaget landsmøtet skal behandle er at valgstemmer fra unge førstegangsvelgere skal bety mer enn stemmer fra voksne. Altså, MDGs grønne radikale politikk slår så langt best an blant unge velgere som tror fast og helt på, som MDG, at jordens undergang er nær. Hvis da en førstegangsvelgers stemme feks skal vekte dobbelt så mye som alle andre, vil MDG tjene massivt på dette ufine demokratiske trikset.

Skjermbilde 2019-05-21 kl. 14.28.56.png

Et dobbelt rom på Petter Stordalens Fornebu-hotell koster fort 2000 kroner. Et fjelltelt i bomull til 6000 kroner som kan gjenbrukes kan den som er grønn nok kjøpe på Finn. Allemannsretten gjelder også på Norges nedlagte flyplass.

JOHANSEN, BORGEN OG BERG UNNGÅR Å OPPFYLLE SITT VIKTIGSTE VALGLØFTE "bilfritt sentrum".

- Vi vil gjøre sentrum bilfritt innenfor Ring 1!

Helt ferskt bilde av byrådet i Oslo. To nye og en vikar siden oppstart.

Helt ferskt bilde av byrådet i Oslo. To nye og en vikar siden oppstart.

Dette var byrådspartienes mest vesentlige valgløfte da de tok over Oslo Rådhus høsten 2015, i følge Aftenposten.

Fortsatt er det fri flyt av privatbiler i byrådets “bilfrie byliv”.

Hvorfor byrådet ikke har satt opp innkjøring forbudt skilt langs hele Ring 1, slik valgløftet predikerer vites ikke. Noen mener at Raymond Johansen ikke våger. Han har tross alt rast nærmere ti prosent på meningsmålingene.

I MDGs program for 2015 til 2019, og med sin egen politiker som Oslos mektige samferdselsbyråd, lover de grønne raddisene følgende:

- Vi vil ha Oslo sentrum innenfor Ring 1 fri for privatbiler innen 2017.

MDG omtaler et forbud mot privatbiler som deres kjernesak.

Oslo Arbeiderparti lover sine velgere skriftelig at bilistene skal nektes adgang til det store sentrum i landets hovedstad. Dette står i programmet:

- Oslo Arbeiderparti vil gjøre den indre bykjernen tilnærmet bilfri, med unntak for nødvendig transport som transport av forflytningshemmede, varetransport og kollektivtrafikk.

Skjermbilde 2019-05-20 kl. 22.34.01.png

Ordfører Marianne Borgen fra Sosialistisk Venstreparti (SV) ga sin fulle tilslutning til å stenge ned Oslo da partiet vedtok enstemmig følgende formulering som fortsatt er et gyldig valgløfte:

- SV vil, i løpet av kort tid, fjerne privatbilisme fra Oslo sentrum.

Skjermbilde 2019-05-20 kl. 22.33.17.png

Hva som med samarbeidspartiet Rødt? Har partiets bystyrerepresentant Eivor Evenrud satt foten ned? Å nei, Rødt skal forby privatbil også utenfor Ring 1:

- Oslo sentrum må bli personbilfritt, i første omgang innenfor Ring 1, skriver kommunistene.

HER KAN DU LESE ALLE LØFTENE DE TRE RØDE PARTIENE GA SINE VELGERE FORAN VALGET 2015.
(Løftene har ikke blitt mildere med årene.)

Arbeiderpartiet: https://oslo.arbeiderpartiet.no/politikken/vart-program-2015-2019/

SV: https://www.sv.no/oslo/wp-content/uploads/sites/2/2014/11/Oslo-SV-program-2015-2019.pdf

MDG: https://oslo.mdg.no/files/2015/03/MDG_Osloprogram_2015-2019_v2.pdf

- INGEN KAN STOLE PÅ RAYMOND JOHANSEN SÅ LENGE HAN BRUKER BIL

FNBs 2. kandidat i Oslo Cecilie Lyngby mener byrådet bør rydde opp i egen dobbeltmoral. - Å føre en krig mot bilen fra baksetet i en av verdens mest luksuriøse farkoster, henger ikke på greip, sier Lyngby.

Cecilie går til valg sammen med partiet FNB (Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger)

Cecilie går til valg sammen med partiet FNB (Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger)

Er det en Oslo-politiker som kommer til å få merkelappen «ekstra blid» så er det hun som startet bomprotestene i Oslo. Hun har arrangert flere demonstrasjoner og driver en FB-gruppe med snaue 50.000 medlemmer. https://www.facebook.com/groups/476574102677226/. I vinter ble hun satt på valglisten til FNB og ingen bør bli overrasket hvis hun dukker opp med tale- og stemmerett i bystyresalen. 

- Raymond Johansens store problem er at han ikke forstår Oslos velgere. Han bryr seg langt mer om sin egen posisjon og makt, enn å fylle rollen som folkevalgt med et innhold som handler om å tjene befolkningen. For meg finnes det egentlig ikke politikere, kun folkevalgte. Det er når folkevalgte surrer seg bort i titler som byregjeringsleder at mye går veldig galt.

Herr Nilsen (23).jpg

- Raymond Johansen og Lan Marie Berg har cruiset gratis rundt i luksusbiler som Audi A8 og Jaguar med privatsjåfør siden 2015, mens de samtidig fører full krig mot bilistene og vil tvinge de over på sykkel- og T-banesetene. Hvordan tolker du dette?

- Ingen kan stole på Raymond Johansen før han følger sin egen politikk og går foran som det beste eksemplet. Mener han at vi kan parkere bilen, ja da burde han være den første som gjorde nettopp det høsten 2015. Vi sendte et innbyggerforslag til bystyret ba særlig Johansen, Trædal og Berg og aldri bruke bil igjen, det ble selvfølgelig ikke seriøst behandlet av partiene i Oslo. Det sies at en stemme til Ap er en stemme til MDG. Det er også et faktum at en stemme til Høyre er en stemme til byrådets samferdselspolitikk. 

- Har du ikke forståelse for at politikere trenger luksusbiler med privatsjåfør i sin travle hverdag og behov for å gjemme seg bak sorte ruter?

- Nei, sier Cecilie Lyngby.

Her en artikkel om FNB Oslos valgprogram: http://jatilbilenioslo.no/nyheter/vi-har-fnbs-valgprogram-tar-privatbilen-p-ramme-alvor

CV Cecilie Lyngby

Herr Nilsen (27).jpg








GLØDENDE MDG-FORKJEMPERE MENER BOMRINGEN FUNGERER SOM ET BESKYTTENDE SKJOLD

Bystyrerepresentant Eivind Trædal for anledningen i shorts er godt kjent for å leke “konstabel” på Fridtjof Nansens plass ved Oslo Rådhus. Bilfri plass er en av hans store merkesaker.

Bystyrerepresentant Eivind Trædal for anledningen i shorts er godt kjent for å leke “konstabel” på Fridtjof Nansens plass ved Oslo Rådhus. Bilfri plass er en av hans store merkesaker.

Medlem i byfornyelseskomiteen på Oslo Rådhus Eivind Trædal er ikke bare for Oslos nye bomgalger. På FB skriver den omdiskuterte MDG-politiker at MDG er “glødende forkjempere for bompenger i byene”.

At nordmenn over hele landet betaler tusenvis av kroner i måneden for å kjøre bil under galgene og gjennom bommene, betyr for Trædal at bomringene fungerer som et beskyttende skjold.

Skjermbilde 2019-05-19 kl. 19.37.00.png
Trædal er gift med Lan Marie Berg som har permisjon som byråd for MDG.

Trædal er gift med Lan Marie Berg som har permisjon som byråd for MDG.

ALT DU (IKKE) VIL VITE OM BEBOERPARKERING

Oslo-politikeres forretningside “beboerparkering” blir trolig før eller siden gjeldene for hele Oslo. Hvis eiere av 300.000 personbiler i Oslo tvinges til å betale 3000 kroner i skatt i året for ikke-reserverte p-plasser betyr det en samlet skatteinntekt på 900 millioner kroner. I tillegg kommer inntekter fra vanlig parkering.

Beboerparkering sprer seg som en gressbrann i landets hovedstad.

Beboerparkering sprer seg som en gressbrann i landets hovedstad.

Hvis byrådet i Oslo ettervert følger Aps beboerskattenivå i Trondheim kan kameratene i Oslo se inntektene øke enormt. Der ser det slik ut nå:

En bil = 5280 kroner per år.
Har du to biler i husholdningen må du betale 9900 kroner.
Finnes det tre biler tilgjengelig for far, mor og datter da blir beboerskatten 14.220 i året for å kunne parkere der man bor langs Nidelven på kommunal grunn.

(At MDG nå vil ha regulert privat grunn kan du lese mer om her: http://jatilbilenioslo.no/nyheter/mdg-bastholm-ber-erna-solberg-regulere-parkering-p-privat-grunn)

HER ER REGLENE for beboerparkering

beboerparkering-2.jpg

Ap-byrådet har fått utarbeidet et sett med regler for beboerparkeringen. Du må være folkeregistrert på en adresse i Oslo som har beboerparkering. Er du student eller pendler slipper du unna.

Du må være eier eller medeier av bilen. Unntak for privatpersoner som leier bil av autorisert bilutleiefirma og privatpersoner som bruker firmabil privat. 

Det tildeles kun én beboerparkeringstillatelse per person. Et kjøretøy kan tildeles inntil to beboerparkeringstillatelser. Dette betyr at eier og medeier kan kjøpe hver sin beboerparkeringstillatelse i to ulike soner. 

Hvis du har el-bil, hydrogenbil eller HC-kort trenger du ikke søke om beboerparkering. Du kan parkere gratis, og det er ingen tidsbegrensning på plassene skiltet med beboerparkering. 

Beboerparkering er eller skal snart innføres i bydelene Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka (innenfor Ring 2), Sagene, Bjerke. I tillegg kommer områder i bydelene Ullern, Nordre Aker, Alna, Stovner og Fjellhus.

Politikernes innsalg av denne forretningsideen har vært å gjøre den enklere for de som bor i gaten å finne en parkeringsplass, ved å begrense fremmedparkering. Et mål man også oppnår ved å “dele ut” elektroniske beboerparkeringskort gratis.

Uten beboerparkeringskort koster er parkeringsavgiften slik:

Takstgruppen heter 2300 gul/beboerparkering.

Skjermbilde 2019-05-19 kl. 18.34.18.png

Skulle det finnes en scooter i huset må mopedisten ut med 1500 kroner i beboerparkeringsavgift.

Driver du for eksempel en håndverkerbedrift og trenger beboerparkering er prisbildet følgende:

Skjermbilde 2019-05-19 kl. 18.06.13.png

Byrådet sponser nå såpeproduksjon? og andre grønne ville ideer

MDG-byråd Arild Hermstad øser nå ut skattepenger til såkalte grønne gründere. En typisk grønn gründer er Siri Mittet (MDG).

KxySUsuN_400x400.jpg

På dagtid reiser Mittet rundt i Oslo med sin lastesykkel i og henter kaffegrut. Om kvelden er hun MDG-bydelspolitiker på Sagene. Med brukt kaffegrut i boks håndlager MDG-Mittet noe hun kaller "Grutensåpa", og hun tilbyr økologisk kroppspleie gjennom "Grutenskrubben". Hennes aksjeselskap Gruten AS tjente en halv million kroner i 2017 og 130.000 ble tatt ut i lønn.

Skjermbilde 2019-05-19 kl. 11.23.11.png

I følge Dagsavisen holder Mittet til på Vollebekk Fabrikker i Oslo. Der har en rekke gründere med grønn forretningsfilosofi slått seg sammen for å utvikle ideer og samarbeide om en mer sirkulærøkonomisk forretningsmodell.

- Men, det er umulig å overleve på idealisme alene, hevder Dagsavisens journalist Sissel Hoffengh.

Hun kan nemlig fortelle at Hermstads grønne støtteordning skal gjøre det “lettere for deg som ønsker å kjøpe færre ting og leve mer miljøvennlig.”

Mittet og alle andre som som driver med deling, ombruk og reparasjon kan søke om gratis penger fra byrådet innen 1. juni.

- Når vi skal kutte Oslos utslipp og vårt miljøavtrykk må vi også legge bedre til rette for at folk kjøper færre ting. Med støtteordningen vil vi sørge for mer deling, ombruk og reparasjon i byen vår, hevder samferdselsbyråd Arild Hermstad.

Skjermbilde 2019-05-19 kl. 11.35.18.png
MDGS grønne politiker på Sagene Siri Mittet.

MDGS grønne politiker på Sagene Siri Mittet.

MDG vil skattlegge ski, tights, fiskestenger, sykler etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc

Miljøpartiet de grønne ber finansminister Siv Jensen (FrP) å iverksette skattelegging av det aller meste innenfor sko, klær, verktøy og fritidsutstyr. Nå skal vi nordmenn kun låne eller leie av hverandre. Ikke kjøpe.

Hvor mye skatt MDG vil innføre for en ny trenings-tights på Anton Sport eller et skrujern fra Jernia vites ikke.

I forslaget fra MDGs Kristoffer Robin Haug heter det at skatten skal inkludere:

Klær

Sko

Verktøy

Sportsutstyr

Turutstyr

Andre forbruksgoder

Hvorfor? For høyt miljøavtrykk på ting vi nordmenn altså heller bør dele, låne eller leie.

MDG-Kristoffer Robin.

MDG-Kristoffer Robin.

60352637_368123417160235_7794790601953640448_n.jpg

MDG-byråd hektet på stisykling. Elsker langtur med racer

Sittede sykkelbyråd og nylig avgåtte og mangeårige styreleder for Syklistenes Landsforening Arild Hermstad har syklet til og fra jobb i 32 år. Han ble politiker for å slåss for byråds-ideen om at “alle skal sykle”.

Skjermbilde 2019-05-16 kl. 00.01.58.png

I et intervju med foreningens medlemsblad renner samferdsel- og miljøbyråden over av sykkelprat. Vi gjengir her noen av hans sitater da han gikk av i fjor sommer og ble politiker.

– På slutten av 90-tallet var jeg initiativtaker til Sykkelens dag i Bergen, som vi arrangerte i regi av Naturvernforbundet, men med en rekke ulike organisasjoner som medarrangører. Da ble jeg for første gang kjent med SLF, som den gang bar preg av at de som var med syklet langt og mye. I dag er SLF blitt mer en organisasjon for flere grupper av syklister, en utvikling som må fortsette.

– Jeg har syklet til jobb og studier siden jeg sluttet i bank som 21-åring. Jeg er dessuten hektet på stisykling og elsker i tillegg og ta en langtur med racer. Men jeg har ingen konkurransegener på sykkel og mener det viktigste for SLF er å gjøre livet bedre for alle oss som bruker sykkelen i hverdagen.

– Jeg skal gjøre det jeg kan som leder for Miljøpartiet De Grønne. En av grunnene til at jeg har engasjert meg i politikken, er nettopp for å gjøre det bedre for alle som sykler. Det haster!

Arild Hermstad har tidligere ledet Framtiden i våre hender i 15 år. Denne organisasjonen har vedtektsfestet at deres hovedmål er:

1) Skape en ny livsstil og en samfunnsutvikling som legger mer vekt på menneskelige enn materielle verdier.

2) Slåss for at nordmenn skal bruke mindre penger, altså et lavere forbruksnivå.


OSLO VENSTRE VIL STENGE BYGDØY ALLÉ FOR BILER

Får Oslo Venstre viljen sin igjennom så blir Bygdøy allé stengt for biler. Det er gjennomgangstrafikken Nils Tore Wilken Nitter Walaker vil til livs. Han trekker frem som et forbilde nedstengningen av Løkkeveien som vil skape ekstreme trafikkutfordringer, kø og store forsinkelser i trafikken ved den gamle amerikanske ambassade.

Foto Wiki.

Foto Wiki.

Trolig vil det sittende byrådet stille seg positiv til Venstres innspill. Walaker åpnet i april sin Venstre-favn for byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG). Walaker gikk ut og skrev at Venstre gjerne ville snakke med Ap og MDG om byrådssamarbeid, så fremt SV holdes ute i kulden.

Venstres 1. kandidat i Oslo Hallstein Bjercke har i månedsvis ikke ønsket å informere sine velgere om hvordan han stiller seg til å sitte i byråd sammen med Johansen. Walakers utspill var derfor både viktig og ikke minst viser det at Venstre lett tar en “Hareide” bare makten følger med. Og altså stenger ned Bygdøy allé.

Venstres mann på Frogner.

Venstres mann på Frogner.

IMG_8445.jpg

FNB: OSLO HØYRE KAN "BLI DREPT" AV NYTT BOMPARTI

I Bergen falt Høyre med nesten fem prosent da måling viste at FNB brått hadde over 20 prosent av velgerne i ryggen. I Oslo kan Høyre gå på en kjempesmell hvis FNB får luft under vingene.

Saida Begum vil bli i ordfører i Høyres sykkelby Oslo.

Saida Begum vil bli i ordfører i Høyres sykkelby Oslo.

Så langt er det ingen som vet hvor mange som kommer til å stemme på FNB i hovedstaden. Norsk presse opererer fortsatt som svært sløve når det kommer til hovedstadspolitikk.

FNB har nettopp tatt av som Oslo-parti, men det synes å ha en rimelig stor oppdrift i sosiale medier. Nok er nok-bevegelsen ser også ut til å vokse og vokse og FNBs program møter det svært mange velgere etterspør.

Kort oppsummert lover FNB sine velgere blant annet følgende:

Skrote dagens bompengesystem og all beboerparkering. Legge ned byrådets “Bilfritt byliv”. Sykkelveier kun etter behov og storsatsing på kollektivtrafikk.

Dette er klar tale som åpenbart kommer til å bli omfavnet av velgere som er lei, sinte eller i harnisk over samferdselspolitikken i Oslo. Disse velgerne stemte neppe Rødt, MDG eller SV ved forrige kommunevalg. Det er all grunn til å tro at FNBs største velgerbase befinner seg i Høyre, og byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg (H) ser ut til å ha stor glede av å hjelpe FNB med at hans egne velgere stemmer på noe annet enn Høyre i september.

Leser man Oslo Høyres valgprogram og ser de ulike valgkamputspill fra Lae Solberg & Co skinner en kraftig grønnfarge gjennom i et for tynt blått lag. Høyre er blitt et sykkelparti, og senest i dag kunne ledelsen fortelle at de ville ha frislipp på bysykler. Samtidig klarte Stefan Heggelund (H) i dag å utbasunere:
– Vi har alle et mål om at Oslo skal bli en større sykkelby.

Å lage Oslo til en sykkelby er i realiteten en krig mot bilen, og for 370.000 bileiere i Oslo er nok bil viktigere enn to gummihjul.

Høyre er ikke bare et sykkelparti. Det er få jeg kjenner som er mer begeistret for bomskatt, enn Høyres byrådslederkandidat. Han har et personlig ansvar for 53 nye bomstasjoner og at bilistene i årets siste syv måneder skal betale 2,7 milliarder i bomskatt for å kunne bruke bilen.

Høyre er ikke bare et bomparti. Oslos blå politikere er også superfan av beboerparkering. Et opplegg som kun har to formål, inndra skatt og gjøre livet surt for bilistene. Selv i ytre strøk av Oslo ruller beboerparkeringssystemet ut i stor fart, mens Høyre klapper for byrådets hurtige takt.

Høyre blir stadig oftere omtalt som MDG-light i sosiale medier. Det er det all grunn til å gjøre innenfor samferdsel. Fester dette etterlatte inntrykket seg blant velgere som har fått nok grønn svindyr symbolpolitikk, kan FBN plutselig oppleve at partiet kjører i 100 på en motorvei mot Oslo Rådhus. Høyre på sin side vil nok oppdage før eller siden at sykkel, beboerskatt og bompenger er “highway to hell”.

MIKROMOBILITET: MDG VIL GJØRE NORGE TIL ET LAND FOR SEGWAYER OG SPARKESYKLER

Det er bare å venne seg til uttrykket mikromobilitet. MDG ber nå regjeringen om å lage en nasjonal plan for sparkesykler, skateboards og segwayer. Det er slike mikrogjenstander som fremover skal frakte folk og gods. Bilen skal skrotes i de store norske byene.

Skjermbilde 2019-05-14 kl. 17.01.06.png

Une Aina Bastholm (MDG) har via sin stortingsplass kommet med et krav om at “utslippsfri mikromobilitet må fremmes for å gi en betydelig mer energi-, areal- og ressurseffektiv transport for folk og gods”, som Bastholm skriver i sitt Doc8 forslag.

Bastholm definerer den nye grønne hypen slik:

“Bruken av moderne elektriske og pedaldrevne transportløsninger med egenvekt på opptil 500 kilo kan kalles for mikromobilitet.”

sparkesykkel-Paris-2.jpg

I forslaget vil Bastholm ta fra innbyggere i byer bilen, for som hun skriver:

“I stadig større byer med stadig flere folk kan det ikke være en norm at alle skal kjøre rundt i hver sin bil.”

Hun mener også at vi nordmenn mangler personlig bevegelsesfrihet.

“Mangel på personlig bevegelsesfrihet går ut over livskvaliteten. Kollektivtrafikken, gåing, sykling og mikromobilitet som alternativ til biltrafikken må derfor være mer enn kostnadseffektiv transport. Den må levere livskvalitet, og den må gjøre det på en måte som er bærekraftig”, skriver MDGs fremste talsperson.

I en utålmodig grønn aktivist liv er det heldigvis ikke helt mørkt, selv om hennes krav er krystallklare.

maxresdefault.jpg

“Norske forbrukere har omfavnet elsykkelen. Mange transportselskaper har investert i større elfraktesykler. Det finnes også elektriske ståhjulinger, elektriske sparkesykler, elektriske mopeder, elektriske rulleskøyter med mer.

Norge mangler imidlertid en helhetlig politikk og visjon for mikromobilitet. En slik politikk må utvikles sammen med politikken for den raske og spennende utviklingen av førerløse kjøretøy, taxidroner og kunstig intelligens innen transportfeltet. Samlet sett betyr det at elektrifisering, mikromobilitet, konnektivitet og autonomi er fire viktige teknologitrender som forventes å radikalt endre transportsektoren, hevder Bastholm.

Stortingsrepresentant Une Aina Bastholm er nasjonal talskvinne for MDG. Foto CF-Wesenberg.

Stortingsrepresentant Une Aina Bastholm er nasjonal talskvinne for MDG. Foto CF-Wesenberg.

BYRÅDETS RØDE ASFALT KOSTER SKJORTA - OG DEN MISTER FARGEN

Svart asfalt koster 800 kroner per tonn. Rød asfalt koster 3000 kroner per tonn. Rødfargen falmer etter første vinter (se bilder).

IMG_1533.jpg

Byrådets planer om å bygge 54 mil med sykkelveier på kryss og tvers i landets hovedstad har en dramatisk kostnadsside. I følge byråd Lan Marie Berg koster rød asfalt nesten fire ganger så mye som den svarte.
Byrådets totale asfaltbehov er på hele 100.000 tonn, som under produksjon skaper 5600 tonn CO2. Dette tilsvarer utslipp fra 5100 biler per år.

100.000 tonn svart asfalt koster ifølge Berg 80 millioner kroner, mens den røde tømmer kommunekassen for 300 millioner kroner. Mens den sorte asfalten har mange års levetid, varer den røde maksimalt i to år. Hvis byrådet velger å friske opp den røde asfalten hvert annet år fører det til en asfaltkostnad på 1,5 milliarder kroner i løpet av en ti års periode.

Lan Marie Berg har tidligere uttalt dette om det gigantiske sykkelprosjektet:
-  Med denne planen viser vi hvordan Oslo skal bli en ekte sykkelby, der alle som har lyst skal kunne sykle, enten man er åtte eller åtti.

image001.jpg
image002.jpg

Statens vegvesen publiserte en lengre artikkel om rød asfalt i mars i år. Her et utdrag:

Røde løpere for syklister

Stadig flere byer ruller ut «røde løpere» for de syklende. Men det finnes mange veier til rødt dekke.

I Oslo er planen at alle sykkelfelt etter hvert skal bli røde. Når det etableres nye sykkelfelt, får de alltid rød asfalt. Det samme gjelder sykkelfelt som skal oppgraderes til for eksempel å bli bredere.

- Rød asfalt gir et holdbart dekke med god friksjon for syklistene, mener Mari Svolsbru i Oslo kommune.

Det mest effektive er å legge rød asfalt i forbindelse med øvrig reasfaltering eller å samle opp flere steder for å asfaltere i samme slengen. Ikke minst fordi asfaltmaskinen må rengjøres før og etter bruk av rødfarge.

- Vi har lagt rødt dekke i sykkelfelt i en del år nå. Vi har benyttet ulike malingsprodukter og asfalt. Vår erfaring er at asfalt gir best friksjon og har lavest pris per kvadratmeter. Plastprodukter er nyttige å anvende på f.eks. sykkelbokser der enkelte typer utstyr til asfaltjobben kan være tungvint og knotete å frese ut på så små arealer. Videre er plastdekker bra å legge på steder det er vanskelig å komme til med store maskiner, for eksempel på broer der vektbegrensning også kan bety at asfalt ikke benyttes som dekke.

Den røde asfalten som brukes i Oslo, legges med 4 cm tykkelse. Enten freser man kun opp eksisterende svart asfalt og legger rød asfalt oppå, eller man freser bort all asfalten og legger rød asfalt fra bunnen av. Resultatet blir best hvis det legges ny asfalt i hele gatebredden. Hovedårsaken er at man ønsker å unngå langsgående ujevnheter og fresespor i asfalten. Der veibanen har vært frest og reasfaltert flere ganger, mens sykkelfeltet står urørt, er gjerne høydene blitt litt ulike mellom sykkelfeltet og kjørefeltet. Da bør alt tas på en gang. Det kan bli helt OK å legge rød asfalt uten å ta hele bredden dersom den øvrige asfalten ikke er veldig gammel.

Ved graving som berører sykkelfelt, legges svart asfalt midlertidig på grunn av kostnader. Dette freses bort og erstattes med rød asfalt ved neste utlegging av rød asfalt i større omfang.

I Oslo brukes rødt plastdekke på begrensede områder som sykkelbokser, korte sykkelfelt  på 20-30 meter eller sykkelpassasjer. De eneste gatene der rødt plastdekke er testet ut på en hel strekning, er sykkelfeltene i Wergelandsveien og i de motstøms sykkelfeltene i Møllergata.

Det finnes mange typer plastmaling. Kaldplast, herdet plast og epoxy-maling er tre ulike typer plastmaling. Rødt plastdekke er mindre holdbart enn rød asfalt, men er mer holdbart enn annen maling. Asfalten under må være perfekt for å kunne legge rødt plastdekke. Både rød maling og rødt plastdekke vil slites bort etter hvert bl.a. av piggdekk. Friksjonen er lavere enn med rød asfalt, noe som kan være et problem for syklistene spesielt ved regnvær. Mens rødt plastdekke er enklere å spyle og vaske enn rød asfalt. Oslo kommune skal evaluere slitestyrke, ruhet og friksjon ved ulike værforhold og hvordan plastdekke tåler vinterdrift. Dette må de bruke flere år på for å finne ut av.

Konsekvenser for drift?

Også rød asfalt vil falme over tid som følge av veistøv, salting, forurensning og soleksponering.

- Man behøver ikke sjokkrød farge for at den skal oppfylle sin funksjon i trafikken. Formålet med det røde dekket opprettholdes altså i mange år selv om fargen falmer noe, sier Mari Svolsbru i Oslo kommune. 

Den røde asfalten kan dyprenses hvis fargen falmer for mye. Til det kan det brukes en egen bil til å vaske, spyle og suge for å friske opp fargen, men dette har ikke Oslo testet ut ennå.

Den røde malingen som er lagt i Sandnes, skal kunne tåle vanlig driftskjøretøy som brøytebil og kostemaskiner, og har en forventet levetid på 2-3 år. Men på steder med bilkjøring vil levetiden være kortere. I Sandnes går de rødmalte sykkelveiene inn i driftskontrakten som gjelder veinettet, slik at det males på nytt i faste intervall. 

En gang for kort tid siden var asfalten rød.

En gang for kort tid siden var asfalten rød.

IMG_1578.jpg



Sykkelgate over Rådhusplassen koster samlet opp mot 36 millioner kroner

Statens Vegvesen er i full gang med å lage sykkelgate mellom Aker Brygge og Rådhusgaten. Prislappen er opp mot 36 millioner kroner når hovedsykkelruten står ferdig. Da er ikke kjøp av grunn og varmekabler inkludert, viser dokument fra 2011.

59773006_10211852348817789_4114305569777516544_o.jpg

Under den vakre plassen ned mot fjorden foran Rådhuset går E18, og vegvesenet er derfor pålagt å bygge fem meter brede sykkelgater. Foreløpig har den midlertidige 180 meter lange sykkelgaten kostet skattebetalerne 550.000 kroner bare i asfalt. Den skal som kjent snart fjernes, fordi den er kun en midlertidig løsning.

I et større dokument fra 2011 omtales de enorme sykkelgate-planene og ikke minst de utfordringer dette gir:

“Det skal være enkelt for syklistene å oppfatte hvor sykkeltraseen går. Traseen skal derfor være godt merket og ha en enhetlig design. Det er mange visuelle inntrykk i bybildet, og merkingen må derfor være godt synlig og sterk nok til å fange syklistenes oppmerksomhet. Merkingen skal også fungere hele året og ved ulike lysforhold.

Spesielt på Rådhusplassen er det vanskelig å innføre nye designelementer. Det er begrenset hvilke muligheter man har for en klar og tydelig merking over plassen.”

Sykkelgateprosjektet betales av Statens Vegvesen og planlegges i samarbeid med Ap-byrådet.

I vedlagt dokument opplyser Statens vegvesen at det foretok manuelle sykkeltellinger i september 2010. I Dokkveien passerte ca. 820 syklister, ved Brynjulf Bulls plass ca. 1150 syklister, mens det øst på Rådhusplassen ble registrert ca. 850 syklister. Ca. 300 syklister syklet rundt Akershusstranda, mens antallet syklister var redusert til ca. 430 i Rådhusgata ved Skippergata.

https://www.vegvesen.no/_attachment/197519/binary/384599

Skjermbilde 2019-05-13 kl. 17.25.30.png

MDG-Bastholm ber Erna Solberg regulere parkering på privat grunn

LVPUQQjY.jpg

MDGs stortingsrepresentant Une Aina Bastholm ber regjeringen om å gjennomføre radikale tiltak mot norske bilister. Her er Bastholms krav til Erna Solberg i hennes representantforslag om “bærekraftig moderne bevegelsesfrihet gjennom redusert biltrafikk”.

Stortinget ber regjeringen innføre bærekraftig bevegelsesfrihet som et overordnet prinsipp i nåværende og kommende nasjonal transportplan, for å prioritere kollektivtrafikken, gåing, sykling og mikromobilitet framfor biltrafikken i storbyene.

  1. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å erstatte nullvekstmålet i samferdselspolitikken med et mål om fem prosents årlig nedgang i biltrafikken i storbyområdene fra dagens nivå.

  2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å fastsette et mål om fem prosents årlig nedgang i biltrafikken i storbyområdene ved revisjon av bymiljøavtaler/byvekstavtaler.

  3. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å øke den statlige finansieringen av store kollektivprosjekter i storbyområder til 80 prosent.

  4. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å opprette en belønningsordning for storbykommuner som reduserer biltrafikken.

  5. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å skrinlegge alle kapasitetsøkende veiprosjekter inn og ut av storbyene.

  6. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å gi kommunene hjemmel til å regulere parkering på privat grunn og innføre en belønningsordning for kommuner som reduserer gateparkeringsplasser i byer og tettbygde områder.

  7. Stortinget ber regjeringen revidere dagens vegnormaler og trafikkregler for å prioritere gange, sykkel og mikromobilitet.

  8. Stortinget ber regjeringen fremme en virkemiddelpakke for elektrisk mikromobilitet for personlig transport og godstransport.

  9. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å redusere fartsgrensen i byer og tettbygde strøk til 30 km/t med blandet trafikk, og samtidig øke grensen for assistanse fra motoren for uregistrerte elsykler fra 25 km/t til 30 km/t.

  10. Stortinget ber regjeringen i planleggingen av neste nasjonale transportplan (NTP 2022–2033) prioritere mikromobilitet i en omlegging til en betydelig større andel mer energieffektiv, elektrifisert, trafikksikker, areal- og ressurseffektiv personlig transport og godstransport i Norge.

  11. Stortinget ber regjeringen snarest fremme en helhetlig nasjonal politikk for utleie, deling og parkering av elektriske sparkesykler på offentlig areal, som fremmer slike delingstjenester uten at det skaper konflikter eller utrygghet i trafikken.

  12. Stortinget ber regjeringen snarlig fremme forslag om hjemmel i vegtrafikkloven slik at kommuner kan regulere utleie av elektriske sparkesykler på offentlig areal. Kommunene må få hjemmel til å stille krav til hvor elektriske sparkesykler kan parkeres/hensettes, kunne kreve kommunal tillatelse for å bruke kommunal grunn og stille krav til sparkesyklenes kvalitet, sikkerhet og holdbarhet.

  13. Stortinget ber regjeringen ta initiativ til, utvikle og stimulere til ordninger med hent-meg-busser med utslippsfri transport for å møte passasjerers reelle dør-til-dør transportbehov til rett tid, og sy sammen optimale kjøreruter kontinuerlig.

Les hele dokumentet her:

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2018-2019/dok8-201819-136s/?all=true&fbclid=IwAR2vp8qLFtzenPqRz7CF4bQ0jGePOj0RKzPymkfEEz7pWeXQUAJ2XubYg80

PRESSEBILDER: HER ER OSLOS NYE SPARKESYKKELFIRMA I FARTA

IMG_1662.jpg

- Ny utleieaktør har dukket opp i landets hovedstad, skriver vår fotograf.

Flash er et tysk selskap med hovedkontor i Berlin. Det er ledet av Lukasz Gadowski som blant annet har stått bak Foodora, en tjeneste som leverer mat hjem til folk, direkte fra restauranter. 

Flash vil ta en avgift på 10 kroner for å låse opp syklene, og deretter 3 kroner i minuttet. Ifølge selskapet er det først og fremst kortere turer som gjøres med sparkesyklene, til og fra kollektivtransport. 

Til sammenligning tar Voi 10 kroner for å låse opp, og deretter 2 kroner i minuttet.

BYMILJØETATEN TRIVES GODT MED DIESELBILER

Den mektige bymiljøetat i Oslo er storforbruker av diesel. 24 varebiler og to lastebiler står til de ansattes tjeneste når de skriver bøter og passer på parker.

Illustrasjonsbilde.

Illustrasjonsbilde.

Samtidig som Bymiljøetaten er byrådets spydspiss i krigen mot bilen og renser Oslo tom for parkeringsplasser, er den også storforbruker av det fossile brennstoffet diesel. Som kjent har byrådet vedtatt dieselforbud i landets hovedstad ved høy luftforurensning.

I bildet under presenterer Bymiljøetaten ved seksjonssjef Jan Magne etatens bilpark og han forklarer hva som skal skje med den i løpet av 2019. Samtidig kunne vi nylig fortelle at Bymiljøetaten har inngått en leieavtale med Hertz. http://jatilbilenioslo.no/nyheter/bymiljetaten-leier-hertz-biler-for-23-mill

Skjermbilde 2019-05-13 kl. 10.12.33.png

HER ER BYRÅDETS NYE BILFRIE DRONNINGENS GATE

59778777_1061406350729834_7311733169156259840_n.jpg

Slik presenteres nyvinningen som nettopp ble åpnet med en gatefest av byrådet:

Dronningens gate – fra hverdagsgate til opplevelsesgate

Hvordan skape en attraktiv gate?

La oss skru tiden tilbake. Til januar 2018. Som en del av Bilfritt byliv, satte Bymiljøetaten i gang et forprosjekt i gaten som går fra Grev Wedels plass til Storgata. En av oppgavene var å se på hvordan gaten kunne bli mer attraktiv og trekke folk til de tilbudene som fantes der. 

En gate for de gående

Gjennom pilotarbeidet med Dronningens gate ble det fort tydelig at ett av de viktigste tiltakene for å skape god flyt og plass til mennesker, var å smalne inn kjørebanen og utvide fortauene. Gjennom vinteren har det vært omfattende anleggsarbeid i gaten for å gi fotgjengere bedre plass.

Andre gater i sentrum og Kvadraturen har sine klare roller og funksjoner. Karl Johan er selve paradegaten. Prinsens gate er Kvadraturens trikke- og motegate, Tollbugata er bussgaten, og Rådhusgaten er sykkel- og bilgaten.

Hva er så Dronningens gate? Den er det en kan kalle en «hverdagsgate» og har ingen dedikert funksjon i gatehierarkiet. Den har lenge vært stille med relativt mange forretninger, kontorer og institusjoner.

Gatas eget årshjul

Dronningens gate er også viktig i den kommende områdereguleringen for gater og byrom i sentrum. Dette er kommunens langsiktige plan for hvordan sentrum skal formes fremover, og forventes vedtatt tidlig i sommer. I denne planen er Dronningens gate foreslått som en såkalt torggate, med brede fortau for byliv og fotgjengere og en smal sykkelvennlig kjørebane. Litt slik Torggata fremstår i dag.

Oslos neste beste utelivssted?

Blant de mange historiske bygningene i Kvadraturen og Dronningens gate finner du også den gamle krigsskolen. Bygningen har aner helt tilbake fra 1630-årene, men regnes egentlig som «nyere» bygg fra ca. 1760. Dette er det nærmeste Oslo kommer et rokokko-palés slik en kunne se i København på midten av 1700-tallet. Rundt år 1800 ble bygget skjenket til lokale for Krigsskolen. Nå står det tomt.