NYE TRIKKER KREVER TOTAL OMBYGGING. KOSTER SÅ LANGT 10 MILLIARDER

87 nye Oslo-trikker produsert i Spania betyr en total ombygging av holdeplasser og skinner. Det betyr 10 milliarder kroner og det totale kaos i landets hovedstad.

Skjermbilde 2019-07-17 kl. 16.47.48.png

Byrådet i Oslo og ikke minst samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) feiret stolt og høylytt da de kunne fortelle at dehadde signert kontrakt på kjøp av 87 nye trikker til drøye 50 millioner kroner per stykk. 87 spanske trikker som overhodet ikke er tilpasset dagens infrastruktur koster skattebetalerne samlet 4,1 milliarder kroner.

Skjermbilde 2019-07-17 kl. 16.37.36.png

I tillegg må Berg bruke mer enn dobbelt så mye på å bygge nye holdeplasser, fordi dagens plattformhøyde er selvfølgelig ikke tilpasset de nye trikken.

- Finansieringsbehovet knyttet til oppgradering av gater og skinnegang er estimert til 3,2 milliarder kroner. I tillegg kommer kostnader til tiltak for vann og avløp – estimert til rundt 1 milliard. Planene for utvikling av baser for parkering og vedlikehold har en kostnadsramme på 1 milliard kroner, skriver Sporveiens trikkePR-sjef Ina Helen Østby i en mail til Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo.

De nye spanske trikkene er særlig tilrettelagt for sykler og stående, viser pressebilder Sporveien har lagt ut på en hjemmeside.

De+første+bildene+av+SL+18,+foto+Sporveien+(3).jpg

Hei Jarle,

Ser at du har publisert artikkelen du jobbet med nå. http://jatilbilenioslo.no/nyheter/nye-trikker-krever-total-ombygging-koster-s-langt-10-milliarder

 Her viser du til at det må gjøres en total oppgradering av trikkeinfrastrukturen på grunn av nye trikker. Dette er direkte feil, noe som også fremgår tydelig av vår korrespondanse i dag som du kan se under. Du hekter også dine påstander og vridninger av fakta opp mot sitat med meg på kostnader. Kostnadene jeg beskriver er kostnadsrammer for de ulike delen av Trikkeprogrammet, og på ingen måte en totaloppgradering av all infrastruktur fordi trikker kjøpt i Spania ikke passer – slik du fremstiller det.

 Dette er missleding av leserne. Ber deg rette opp i den lempfeldige bruken av fakta, og noe spekulative bruken av sitat.

Vennlig hilsen
Ina Helen Østby
Kommunikasjonsstaben
Telefon: +47 481 54 148
E-post: ina.helen.ostby@sporveien.com

DAGENS PRESSEBILDER: Rørlegger Raymond glemte drenering

IMG_1860.jpg

Ved flystripa til Raymond på Rådhusplassen har det dannet seg en stor innsjø etter gårsdagens tordenvær. Det ser ut til at iveren etter å bygge den flystripelignende sykkelveien har vært så stor at fungerende drenering har blitt glemt. Barna leker i en lekebil bygd i full størrelse.

I Øvre Slottsgate, der det tidligere sto et råttent utekontor, plantes busker og trær, skriver vår fotograf.


Byrådet snur Grønland opp ned - sykkelen skal frem

snø vei (6).jpg

Tiltaket innbærer å åpne opp for sykling på tvers av Grønlandsleiret i krysset med Platous gate og samtidig legge bedre til rette for alle svingebevegelse med sykkel kryssområdet Grønlandsleiret/ Åkebergveien/ Platous gate.

Det blir tillatt å sykle i begge retninger i Platous gate på strekningen Grønlandsleiret – Tøyengata. Det vil også etableres et kort sykkelfelt i gata inn mot Schweigaards gate.

Grønlandsleiret forkjørsreguleres og sykkelfeltene trekkes gjennom kryssene.

Skjermbilde 2019-07-14 kl. 13.50.53.png


DEBATT OM BYRÅD LAN MARIE BERG: Noen er likere enn andre

66635507_10162253061590722_7896801293618905088_n.jpg

- Jeg registrerer at Eivind Trædal og hans kone føler seg trakassert og uthengt i sosiale medier, og det kan jeg forstå at de føler. Det er aldri greit med mobbing og nedsettende kommentarer som ikke omhandler sak, skriver Henrik S. Hunstad.

Når det er sagt så kommer man langt i livet med en dose selvinnsikt, man blir ofte behandlet i takt med hvordan man selv kommuniserer og behandler andre. Etter å ha lest en del twitter-innlegg fra Trædal, så er han ikke sen med å komme med hets og bruk av velkjente hersketeknikker ovenfor sine motstandere. Man ligger som man reder. 

I disse flotte ferietider la Trædal ut et bilde av seg og sin kone, som kjører båt i vår vakre skjærgård. Det var verken en robåt eller en seilbåt, men en båt med bensinmotor. Jeg er enig med ekteparet om at vi må verne om vår natur og forurense minst mulig. Jeg tror ikke det utgjør noen fare for klima at de tar en tur i skjærgårdsjeepen til mor eller far heller. Jeg hadde gjort det samme selv.

Problemet oppstår når man står for en så radikal politisk retning som de gjør, og gjennom sine politiske roller har gjort hverdagen til mange av oss som bor i byen svært vanskelig, ikke lever opp til de standarder som de tvinger på andre. Det er litt komisk når han forsvarer sin båtbruk med å legge det over på sin far og mor, som trenger denne båten for å komme til og fra jobb da de bor på en øy. En øy som for øvrig har fergeforbindelse. Selv om mor og far er avhengig av motorbåt, så var vel ikke de det for å ta en søndagstur i ferien?

Det er ikke den samme forståelsen de utviser når de raserer infrastrukturen i Oslo. Mine foreldre på 75 år mister nå sin mulighet til å parkere der hvor de har bodd i 30 år, og dette medfører at de antageligvis på sine gamle dager må flytte fra et hjem de elsker og ønsket skulle være deres siste. Dersom ikke engang Trædal og hans familie kan tilpasse seg, hvorfor ser de da ikke andres behov på samme måte?

Da jeg gikk på videregående måtte vi lese en bok av Georg Orwell som het The Animal Farm. Denne boken omhandlet en bondegård hvor dyrene ble svært dårlig behandlet av bonden. Dyrene gjorde opprør og drepte bonden. Etter at dyrene hadde tatt over, innførte de regelen at alle er like. Etter stund tok grisene over, og begynte å kle seg i bondens klær og flyttet inn bondens hus. Da ble slagordet «alle er like» gjort om de til «noen er likere enn andre». Denne boken var selvfølgelig et spark til marksisme, men den passer i dag like godt til det lille partiet MDG, deres ledelse og byrådet i Oslo.

Jeg mener at man som politiker plikter å høre på folket, og ikke bare sine egne stammefrender. I et demokrati skal alle bli hørt! Har man valgt å fronte et levemønster, man mener er best for alle, så bør man hvert fall etterleve dette selv. Kanskje ikke lagt ut bildet i første omgang? Det blir for meg «Orwelsk», noen er likere enn andre, og gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør. Hadde de enda vært litt mer lydhøre for de som ikke deler alle deres visjoner, så hadde de kanskje fått med flere på tvers av politisk ståsted til å velge mer miljøvennlige løsninger. Jeg frykter at det de oppnår er steile fronter, og med det skaper de en trass i sin opposisjon. Jeg føler på denne trassen. Som for de fleste er meg og mine nærmest. Gaten mine foreldre bor i er Gyldenløvesgate, og derfor er den planlagte raseringen av denne gaten et tiltak som provoserer meg. En flott gate med ride-allé i midten og brede fortau, ja bredere enn de fleste andre gater i Oslo. Her har det aldri vært noe problem å sykle på fortauet. Samt kunne man uten å ødelegge trær eller parkeringsmuligheter lagt den røde asfalten i midten av alléen. Dette har bare blitt oversett, og da spør jeg meg om det er tilgjengeligheten for sykkel som er viktigst eller det å gjøre det ekstra vanskelig for beboerne som er målet.

Jeg vet at det ikke er Trædal og hans kone som står for alle vedtak, men et bystyre med Raymond Johansen på topp. Familien Trædal har selv valgt å stå frem som et symbol på dette bystyrets ansikt, og derfor blir et feriebilde i skjærgårds-jeepen så provoserende. Så kan jo neste innlegg bli om Raymond som kjører dieselbil privat og har privatsjåfør og jaguar i jobben, men det får vente.

Håper for øvrig at ferien var topp, og at de hadde flotte dager med nyfødt datter.

32651628_10160643821655722_1020607898817921024_n.jpg

HVEM I HULESTE ER SATIRIKER MR. HAFFEN

64816753_2283846988530920_8059634271293276160_n.png

- Hva får deg til å tegne så ondsinnet satire?
- Jeg tegner fordi det min lille måte å protestere og si fra om at jeg ikke ønsker "politiske" styreformer som har sitt utspring i en totalitær kommunistisk/fascistisk tenkemåte, når i tillegg disse såkalte politikerne har et parti som er tuftet på en sekterisk ideologi får jeg til tider helt fnatt. Alle vet jo at å prøve å nå igjennom til en fanatisk person eller gruppe/sekt er en umulig oppgave og man kunne like gjerne snakket til veggen. Jeg er lei av mennesker som i ly av politikk kun har sin og sine like i tankene når man skal ha igjennom saker og ting i Norge. Norge bestå av mange forskjellige mennesker med forskjellige behov og særlig de på ytre venstre og ytre høyre er ikke interessert i å favne hele folket og slike "partier" har etter min mening ikke noen plass i demokratiet. Når jeg for eksempel leser at MDG mener at det ikke er demokrati å være mot bompenger da blir jeg skikkelig forbannet.

49467963_2301949230085182_1418693806005420032_n.png

- Hva er satire for deg?
- Satire er for meg en uttrykksform som "slår" litt og setter ting helt på kanten og av til litt over kanten. I følge Store Norske Leksikon handler satire om “enhver diktning som med spottens våpen angriper tidens, samfunnets eller det enkelte menneskets skrøpeligheter”.

- Synes du norsk satire er for snill?
- Norsk satire synes jeg til tider er litt i snilleste laget, men når undersøkelser viser at Norske journalister er overbefolket av av de rødgrønne er det vel ikke like lett å få publisert satiriske verk som er litt røffe og som tar litt tak i det folk er opptatt av. Ser forøvrig at de drøyeste satiriske publikasjonen handler veldig ofte om Trump, Erna, Siw Jensen og folk fra den høyre akse, har derfor tenkt tanken om de rødgrønne blir sett på som individer som på en eller annen måte er litt "fredet" av sine egne menigsfeller.

- Hvem liker du best å karikere og hvorfor?
- Oslos samferdselsbyråd Lan Marie Berg og hennes ektemann Eivind Trædal er en skattekiste for satirikere. Liker best å karikere offentlige personer som av en eller annen grunn tror de er bedre enn alle andre. Mennesker som som fremstår som noe verden aldri har sett maken til er min drømme karikatur figur.

- Kan folk laste ned dine avistegninger og bruke fritt?
- Feel free. Ellers er det verdt å merke seg at pressen er veldig selektiv med kritikk vedrørende mange saker som omhandler samferdsel, bompenger, klima og saker som av en eller annen grunn skal ties litt om. Er dette fordi man tror at vi ikke kan tenke selv? At vi skal skjermes mot oss selv? At enkelte mennesker tror de er smartere, bedre skolert og derfor i bedre stand til å se det store bildet gjør meg kraftig provosert.


MASSIVE PROBLEMER FOR BYRÅDETS NYE KOSTBARE EL-BUSSER

Mye svikter rundt byrådets flaggskip «ELBUSSEN». For Ruters kunder betyr det forsinkelser og bussjåførene sliter nå med et dårlig arbeidsmiljø.

Øystein Svendsen (Unibuss), Atle Rønning (Norgesbuss), Jan Volsdal (Nobina), markedssjef Ellen Rogde i Ruter og byråd Lan Marie Berg. Foto: Ruter

Øystein Svendsen (Unibuss), Atle Rønning (Norgesbuss), Jan Volsdal (Nobina), markedssjef Ellen Rogde i Ruter og byråd Lan Marie Berg. Foto: Ruter

Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo har fått henvendelser fra fortvilte busssjåfører som plutselig fikk en el-buss som arbeidsplass. Det rapporteres om ekstremt lav maksfart i bratte bakker, dører som ikke vil åpne og driftsstans på grunn av flate batterier.

I fjor gikk samferdselsbyråd Lan Marie Berg ut å erklærte at hun ville gjøre hovedstaden til “Europas fremste på elbuss.” Av de 70 nye bussene som skal anskaffes er det 50 leddbusser på 18 meter og 20 såkalte solobusser på 12 meter. Det er tre operatører som har fått kontrakter. Unibuss har fått den største på 40 busser. 30 av dem blir leddbusser og 10 solobusser. Det er beregnet at kostnadene med å kjøpe de 70 elbussene og bygge den nødvendige infrastrukturen og drive alt i 10 år, vil beløpe seg til minst 850 millioner kroner, i følge Teknisk Ukeblad. https://www.tu.no/artikler/oslo-skal-ha-70-elbusser-i-drift-innen-neste-sommer/434747

Aktører som kjenner elbuss-satsingen på innsiden forteller nå at bussprosjektet skaper store utfordringer for sjåfører og reisende.

- De som kjører hos oss er allerede leie av forsinkelser og alle tekniske utfordringer, forteller en bussjåfør.

Han peker på at han mister reguleringstid, tid ankomst/avgang endeholdeplass

- Slike forsinkelser må vi prøve å ta igjen. Resultat blir høyt stress og arbeidsbelastningen blir unødvendig høy, forteller sjåføren.

- Fler og flere gruer seg til å kjøre disse og jeg lurer på hva som skjer med sykefraværet når dette kommer for fullt etter ferien? spør sjåføren.

SUPERSYKLIST DAG OTTO: - EKSTREMT MISFORNØYD MED BYRÅDET

Skjermbilde 2019-07-10 kl. 18.24.49.png

- Du sykler til jobben hele året og har gjort det i mange år. Nå midt på sommeren er det vel fint?
- Ja det er det. Lite folk i gatene og mindre med sykler. Da går det fort og greit. Og bedre plass i garderoben på jobben. Det er også en fordel. Det siste er nok noe sykkelforkjemperne ikke har tenkt på. Skal alle sykle, trengs det veldig mange garderober og dusjer på byens arbeidsplasser. Et av sykkelforkjempernes favorittargumenter er jo arealbehov. Har noen beregnet arealer og kostnader for dette før målsetningene om sykkelandel ble satt?Helt sikkert ikke. Også elsyklistene trenger garderobeplass hvis de skal bruke sykkelen i all slags vær og årstider.

Byrådets målsetninger er hårete med mål om at 25 prosent skal sykle til jobben. Er det realistisk?
- Takk og lov så er det ikke i nærheten av å være realistisk. Blir det så mange syklister, vil det bli helt ulevelig å være syklist i byen.

Skjermbilde 2019-07-10 kl. 18.23.41.png

Forklar?
- Jeg har nevnt garderober som allerede er et problem. Dernest må alle syklene parkere et sted. Da snakker vi arealbehov. Særlig hvis det er MDGs yndling, MDG-traktoren (lastesykkel red.anm), som skal brukes. Nå skal det jo bygges sykkelgarasjer for disse doningene på skattebetalernes regning. Verst blir likevel sikkerheten. Antall ulykker kommer til å gå i taket. Det har det allerede gjort i Nederland, et land som har vært et slags forbilde for Oslos sykkelpolitikk. I Nederland er det nå flere syklister enn bilister blant de trafikkdrepte.

Har MDG-traktorene noe på sykkelveien å gjøre?
-
Absolutt ikke. Disse doningene er for store og brede til å ferdes trygt på sykkelveiene. Dessuten kjører de konstant i 25 kilometer i timen. Dette er motoriserte kjøretøy der pedalene er til pynt. Fartsbegrensningen på 25 km/t fungerer som cruisekontroll. Og disse skal liksom brukes til varetransport også. Jeg vet ikke om jeg skal gråte eller le. Det er jo håpløst lite effektivt sammenlignet med en varebil. Bare se på de greiene til DB Schenker og DHL kjører rundt med. Med tilhenger og full last blir vekten opp mot et halvt tonn på disse doningene. Og de skal dundre inn på sykkelveier, fortau, i gågater og alle steder uten noen begrensninger. Ingen teknisk kontroll eller førerkortkrav. Alle burde forstå at dette er helt tåpelig.

Herr+Nilsen+11.jpg

Men nå har jo MDG foreslått å heve tillatt fart for elsykkel fra 25 til 30 km/t. Hva synes du?
-
Haha. Det er vel fordi de er lei av å bli frasyklet av sånne som meg på Tour de Finance. Men i forhold til trafikksikkerhet er dette en dårlig ide. Det ville garantert bli flere ulykker. Skal elsykkelfolket komme fortere frem, får de tråkke selv. Da blir det litt trim også.

Hva er største utfordring for trafikksikkerhet for syklistene?
-
At folk ikke ser seg for. Norske fotgjengere ser seg generelt ikke godt for i trafikken. Mange går rett ut i sykkelfeltet eller gaten med propper i ørene og nesen i telefonen. Ikke rart det blir ulykker. Bilistene derimot oppfører seg bra.

Skjermbilde 2019-07-10 kl. 18.24.18.png

Hvordan skal man sykle trygt i Oslo-trafikken?
Det er to ting som gjelder:
1.    Kunne lese et komplisert trafikkbilde
2.    Være veldig bevisst på hvordan du beveger deg i det trafikkbildet.

For eksempel: Ligger du i blindsonen til en buss, må du være forberedt på at den bussen kan svinge mot deg. Skjønner du ikke det og passer deg, så blir du kjørt over. Men altså. Slik er det for alle trafikanter. Det er derfor vi har trafikkopplæring.

Hva synes du om årets store hit, leide elsparkesykler?
-
Dette er ikke en hit. Det er en flopp. En motegreie for late studenter som ikke gidder å gå eller bruke egen sykkel. Problemene er åpenbare. Elsparkesyklene slenges overalt. Folk kjøres ned. Uerfarne eller hensynsløse brukere vingler av sted i stor fart. På sykkelveien vingler de fra side til side med stor fare for å kræsje med andre syklister. Levetiden på disse syklene før de må kasseres har jeg lest er 28 dager. Altså virkelig bruk og kast. Og dette bejubles som miljøtiltak. Andre byer forbyr dette. I Oslo har de ikke skjønt det ennå.

- Til slutt: Du virker ikke så veldig fornøyd med hvordan Oslo utvikler seg som sykkelby?
-
Jeg var ganske godt fornøyd før. Før disse sykkelgreiene ble så hysterisk. Jeg har syklet i mange år og det har vært fint å sykle hele tiden. Nå har det blitt så mye mas. Trenger ikke sykkelveier for 13 milliarder kroner og alle de andre påfunnene som kommer fra byrådet. Det går fint uten, sier Dag Otto.

Skjermbilde 2019-07-10 kl. 18.29.43.png


Tre personer og et sameie vil låne lastesykkel-garasjer av Ap-byrådet

Foto: Klima Oslo - SVs PR-organ.

Foto: Klima Oslo - SVs PR-organ.

Oslo kommune har lenge stått i full beredskap for å bygge lastesykkel-garasjer i bydel Sagene. Disse lånes ut gratis til lastesykkeleiere som Andreas Stensland, Pål Robin Bjørge Sydengen, David Alireza Arisi og sameiet Berntsegate 6. Det var kun disse fire som søkte før fristen gikk ut. En garasje koster fort 250.000 kroner.

Les mer om Ap-byrådets byggeplaner her:

http://jatilbilenioslo.no/nyheter/byrdet-bygger-lastesykkel-garasjer-og-leier-ut-gratis

NYE TALL AVSLØRER AT OSLO-LUFTEN ER MER ENN REN NOK

Oslo-luften er nærmest gylden ren. Det viser 2018-tallene for luftmålinger i Oslo.

INGENTING TYDER PÅ AT DET ER MDGS SAMFERDSELSPOLITIKK I OSLO SOM HAR ÆREN FOR DEN RENE LUFTEN I LANDETS HOVEDSTAD.

INGENTING TYDER PÅ AT DET ER MDGS SAMFERDSELSPOLITIKK I OSLO SOM HAR ÆREN FOR DEN RENE LUFTEN I LANDETS HOVEDSTAD.

Dette innebærer at byrådet i Oslo til stadighet fører velgerne bak lyset og bløffer med utsagn som “Byrådet setter helsa til folk først, og vi har store problemer med dårlig luft i Oslo”.

Utsagnet over ble fremført av miljøbyråd Lan Berg i 2017, samme år som målingene av luftforurensingene i Oslo lå under miljømyndighetenes grenseverdier. I 2018 skrev Berg på sin FB-vegg:

Vi jobber på spreng for å fikse Oslolufta!
Det er helt uakseptabelt at folk i byen vår skal måtte slite med å puste når de beveger seg ute, eller at barn, eldre og folk med luftveislidelser tvinges til å holde seg innendørs om vinteren. Problemet er på ingen måte løst, så vi skal fortsette å gjennomføre nødvendig politikk de neste årene.

I januar 2019 gjentok MDG-byråden:

- Jeg tror det viktigste vi gjør er å innføre politikk som funker slik at lufta i Oslo blir rein.

Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo har gjentatte ganger i 2019 purret på å få utlevert luftmålinger for Oslo. Først nå, i juli, har Luftkvalitet.info etter mye mas endelig lagt frem 2018-tallene.

De viser at Oslo-luften er gylden, ren og ingen trussel for Oslos 670.00 innbyggere. Oslo er trolig verdens reneste hovedstad. Den røde streken er grenseverdien for god, ren luft.





Bli bedre kjent med luksusdyret Raymond Johansen

Skjermbilde 2019-07-08 kl. 08.51.30.png

- Jeg er utdannet rørlegger og jobbet i syv år som rørlegger hos Eide & Hauge.

- Jeg er født og oppvokst i Oslo og bor i Groruddalen. Jeg har hjerte og sjel for byen og er veldig glad i Oslo.

- På fritida liker jeg å ta meg en tur ut i marka, gjerne med familie på slep og bikkja mi, Xavi, i front. Glad i fotball og lagene, det er Vålerenga og Barcelona.

- Jeg står opp om morran for å gjøre byen jeg deler med over 670.000 andre flotte oslofolk til en bedre by å bo i.

- Før jeg ble byrådsleder var jeg partisekretær i Arbeiderpartiet. Jeg har gjort mye forskjellig opp gjennom åra.

- Jeg har tidligere også jobbet som sjåfør for Fellesmeieriet og som pleiemedhjelper på Lindeberg alders- og sykehjem.

- Jeg har vært statssekretær i Utenriksdepartementet i to perioder og generalsekretær i Flyktninghjelpen.

- Jeg har også jobbet ved den norske ambassaden i Eritrea, vært avdelingsdirektør i NORAD og miljø- og samferdselsbyråd i Rune Gerhardsens byråd.

- Dersom du vil ta kontakt med meg om en aktuell sak eller lignende så send meg en mail til byradsleder@oslo.kommune.no.

Kilde: Oslo Arbeiderparti

Skjermbilde 2019-07-08 kl. 08.54.51.png
Skjermbilde 2019-07-08 kl. 08.55.36.png
Skjermbilde 2019-07-08 kl. 08.57.44.png

BYMILJØETATEN VIL SPONSE 600 BRUKTE SYKLER MED EN HALV MILLION KRONER

Samferdselsbyråd Lan Marie Bergs (MDG) bymiljøetat er villig til å bruke en halv million skattekroner for at 600 studenter skal få tilbud om rimelige og strøkne bruktsykler.

snø vei (16).jpg

- Bymiljøetaten vil arrangere en ombruksdugnad med flere sykkelforhandlere hvor 600‐800 bruktsykler rustes opp og selges til studenter på sykkelmarkeder på campus, heter det i et dokument som omtaler etatens svært rause prosjekt.

Slik ser etatsdirektør Gerd Robsahm Kjørvens regnestykke ut:

Skjermbilde 2019-07-07 kl. 16.57.26.png

I følge etaten som er politisk styrt av MDG-byråden fremskaffes de brukte syklene fra gjenbruksstasjoner og borettslag som senere skal selges til priser fra 500‐1500 kr. Hver sykkel-selger får 500 kroner per sykkel som får utført service og klargjort salg.

- Vi håper at prosjektet vil bidra til å øke sykkelandelen blant studenter, som igjen vil bidra til å øke sykkelandelen i Oslo generelt. Prosjektet er del av Bymiljøetatens sykkelkampanje som starten høsten 2018 for å øke sykkelandelen blant studenter til 7,5 prosent innen 2021, skriver etaten.

For 500.000 kroner kunne Aps byrådsleder Raymond Johansen tatt med seg 1788 unger på Tusenfryd.

BYRÅDET BYGGER LASTESYKKEL-GARASJER OG LEIER UT GRATIS

Ap-byrådet er nå i full gang med å bygge garasjer for lastesykler i bydel Sagene. Leiekontrakten viser at kommunen tar alle bygge- og tomtekostnadene, mens lastesykkel-eiere betaler null i garasjeleie. De lengste lastesyklene er 3,50 meter lange. Slik gir Oslo kommune bort kommunal grunn til eiere av MDG-traktorer.

Catan-titanium-Cargobike_lightweight-mixed-surface-gravel-cargo-bike_unique-linkage-arm-steering_engineered-flex_complete-angled.jpg

I følge byrådet skal Oslo kommune skal teste ulike løsninger for sikker sykkelparkering på kommunal grunn i bydel Sagene. Derfor gikk Bymiljøetaten og MDG-politiker Sirin Stav tungt ut i pressen og ba sykkel-eiere å søke om garasje innen 28. juni.
- Mange er lei av å hente sykkelen opp fra boden, men bekymret for at den skal bli stjålet, sa Stav til lokalavisen Vårt Oslo tidligere i år. Stav ble omtalt som hjernen bak garasjebyggingen.

Sirin Stavs store forbilde er miljøbyråden i Oslo.

Sirin Stavs store forbilde er miljøbyråden i Oslo.

Bydelspolitiker og hjernen bak byrådets store satsing på garasjebygging i Sagene bydel Sirin Stav.

Bydelspolitiker og hjernen bak byrådets store satsing på garasjebygging i Sagene bydel Sirin Stav.

- Vi søker borettslag og sameier som har behov for låsbare garasjer til sykler og lastesykler. Det er også mulig for privatpersoner å søke om låsbare garasjer for lastesykler. Oslo kommune dekker innkjøp og etablering av sykkelgarasjene. Aktuelle søkere vil bli kontaktet, heter det i utlysningen.

Skal Raymond Johansens garasjebygging bli velykket bør de ikke være mindre enn 12 kvadratmeter. En lastesykkel er gjerne 3,50 meter lang og 1,20 meter bred. Hvor mye hver lastesykkel-garasje, inkludert tomtekostnadene kommer til å tappe kommunekassen for, er ikke kjent.

Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo har bedt om fullt innsyn i dette byggeprosjektet.

Slik ser søknadsskjemaet ut.

















BYMILJØETATEN BRYTER BEVISST DEN VIKTIGE SKILT-FORSKRIFTEN

65950872_2451263078429853_168277626111131648_o.jpg

Først gikk Bymiljøetaten til angrep på en utlåns-lastesykkel som var låst fast til en trafikkskilt. Etatens fagsjef Vigdis Johansen forlangte sykkelen fjernet, fordi det er forbudt å feste “ting” til skilt. Nå gjør Bymijøetaten det samme. Den skrur fast sykkel-hemper på trafikk-skilt så syklister kan låse sykkelen sin der.

Vi har spurt Bymiljøetaten om hvorfor de bryter loven den krever at alle andre skal følge. Vi avventer svar.

Her er mailen fra Bymiljøetaten da den krevde fjerning av lastesykkel låst fast til et skilt.

Forskrift om offentlige trafikkskilt, vegoppmerking, trafikklyssignaler og anvisninger (skiltforskriften)
Kapittel 1. Innledning
§ 1.Innledende bestemmelser
2.
Det er forbudt å feste til skilt eller til annen offentlig trafikkontrollinnretning noe som ikke gjelder skiltets eller innretningens formål.

Med hilsen
Vigdis Johansen
fagkonsulent
Bypatruljen Plan og forvaltning
Byromsdivisjonen
Bymiljøetaten
Oslo kommune

LES ALT OM LASTESYKKELEN OG BYMILJØETATENS FORFØLGELSE HER:

http://jatilbilenioslo.no/nyheter/byrd-bergs-bymiljetat-til-angrep-p-utlns-lastesykkel







DEBATT: - Ingen trenger sykkelfelt i Treschowsgate, bortsett fra Raymond Johansen

FOTO 8 Fra nedsiden.jpg

-Å etablere nye sykkelfelt i Treschowsgate på Sagene er galskap satt i system. I likhet med sykkelfelt i Gyldenløvesgate på Frogner må dette stanses, mener Pål H. Christiansen, talsmann for Syklistaksjon 2019.

Syklistaksjon 2019 har vært på befaring i Treschowsgate der det planlegges sykkelfelt i begge retninger, noe som innebærer fjerning av hundrevis av parkeringsplasser i et område med boligblokker og begrenset med parkeringsmuligheter annet enn på gaten. 

 Geografi og historikk
Treschows gate går langs Akerselva fra Bentsebrugata/Arendalsgata til Sandakerveien i Bydel Sagene. Gaten er oppkalt etter professor Niels Treschow og fikk navn i 1864.

Treschows gate nummer 1 er et stort område ved Akerselva hvor De Norske Gjær-og Spritfabrikker tidligere hadde lokaler. Fabrikkbygningene ble revet i 2010 og på stedet er det reist flere boligblokker. Den gamle smijernsportalen inn til fabrikkområdet er bevart, den er tegnet av arkitekt Henrik Bull. Dette ifølge Wikipedia.

Treschows bro krysser Akerselva rett ved inngangen til det tidligere fabrikkområdet. Den er i motsetning til gaten ikke oppkalt etter Niels Treschow, men etter admiralitetsråd Gerhard Treschow. 

Fortau og bred gate
Vi ankommer Treschowsgate fra Sandakerveien i øst. Ikke lenge etter krysset er vi inne i en bred og åpen gate med god parkeringsmuligheter på begge sider av veien. Etter å ha passert Treschows bro over Akerselven faller gaten ned mot Sagene. Inn fra høyre kommer Brochmannsgate, allerede med sykkelfelt i rød asfalt i den ene kjøreretningen mot øst. 

På oversiden her ligger et grøntområde med gang- og sykkelveier som forgrener seg i ulike retninger og med forbindelse nedover via en undergang på siden av Treschows bro. På høyre side nedover Treschowsgate ligger en rekke med blokker.Her går et bredt fortau som det fint går an å sykle på om man ønsket det.

Det er også trygt å sykle i selve gaten i begge retninger, ettersom den er svært oversiktlig og bred. De parkerte bilene er ikke til hinder for syklister.

Flere stier langs Akerselven
På venstre side av Treschowsgate går en flott gang/sykkelvei adskilt fra gaten på toppen av grøntområdet som heller ned mot elven. Her er det er god plass til både syklister og gående slik den er i dag.

Om dette ikke var nok er det et system av fullt syklbare stier i området videre ned mot Akerselven. 

En av stiene går helt nede ved elven, andre forbinder den øvre sykkel/gangsti med en bro over Akerselven og den nevnte undergangen under Treschows vei. På den snaue timen vi befarte området så vi én syklist som syklet helt trygt nedover i selve Treschowsgate.  Vi så en håndfull som syklet opp eller ned gang/sykkelveien på østsiden av gaten. Vi så også et par syklister som forsvant inn i undergangen under Treschowgate og en på broen over Akerselven.

Sunn fornuft gir svaret
Det har kommet store protester mot sykkelfeltene fra beboere i strøket, og det argumenteres med rette med at det overhodet ikke er behov for sykkelfelt i Treschowsgate. Den er svært bred og oversiktlig, har gode fortau, og ikke minst er det allerede usedvanlige gode sykkelmuligheter ellers i området. Syklistaksjon 2019 kan ikke annet enn å slutte oss til protestene ved å ha befart området med egne øyne. 

Vi er på det rene med at kommunen har lagt frem diverse tekniske finurligheter som de argumenterer med mot innvendingene fra beboerne, men dette går vi ikke inn på. Sunn fornuft sier oss at dette prosjektet er dødfødt og ikke til byens beste. 

Felles kamp mot sykkelsatsing
Hva som får Byrådet til å sløse millioner på å etablere egne sykkelfelt i Treschows gate er for oss ubegripelig og fullstendig uten mening.  Dette er sløsing med penger og til hinder for et alminnelig liv med bil for de som bor i området og folk som kommer på besøk.

Syklistaksjon håper strøkets beboere vil kjempe videre mot planene og støtter dem i dette, også ved eventuelle aksjoner i gaten. Beboerne i ulike områder i Oslo som er truet av sykkeltilrettelegging bør nå gå sammen om å få satt sykkelsatsingen ordentlig på agendaen før valget i september.

JOHANSEN OG BERG ELSKER JAGUAR: Blir kjørt av privatsjåfør 66 km i snitt per arbeidsdag

Raymond Johansen og Lan Marie Berg er storforbruker av luksusbil med privatsjåfør. Etter at de to doningene rullet inn i Rådhusgarasjen har byrådslederen og miljøbyråden sittet i baksetene 66 og 60 km i snitt per arbeidsdag.

snø vei (5).jpg

5. februar undertegnet rådhusforvalter Marit Jansen to leasingkontrakter med Motorpool Handel AS. Den ene luksusdoningen heter “Jaguar I-PACE AWD Auto First Edition 400 hk”. Listeprisen er i leasingkontrakten oppgitt til å være 760.686 kroner.

Den andre Jaguaren har typebetegnelsen “I-PACE AWD Auto HSE 400 hk”. Der er listeprisen 733.993 kroner. Begge bilene er levert i fargen “santorini black”.

snø vei (6).jpg

Oslo kommune vil ikke oppgi hvilken av de to modellene de to politikerne nyter gratis med privatsjåfør seks eller 6,6 mil per arbeidsdag i snitt. Skal vi tippe er det naturlig å tro at Ap-Raymond bruker den dyreste?

Nettavisen har tidligere regnet ut at det koster 2,4 millioner kroner i året å drifte de to baksetene til Raymond Johansen (Ap) og Lan Marie Berg (MDG).

Slik ser kjøreforbruket ut på de to Jaguarene fra kontraktsinngåelsen 5. februar og frem til 13. juni 2019:

Jaguar 1: 5785 km 

Jaguar 2: 5233 km 

Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo har spurt om flere detaljer rundt gratisbruken av luksusbiler med privatsjåfører, men der er kommunen svært avvisende. Slik forklarer rådhusforvalter Marit Jansen hemmeligholdet i en mail:

“Kilometerstand loggføres for den totale kjøringen. Det registreres dermed ikke hvor langt hvert kjøreoppdrag er. Det vil derfor ikke være mulig å gi opplysninger om antall kjørte kilometer for den enkelte byråd. Det føres derimot oversikt over antall oppdrag, for hvem, hvor og når disse utføres. 
Det gis likevel ikke detaljerte opplysninger om tidsangivelse og adresser ut fra offentleglova §24 tredje ledd, da disse opplysningene vil kunne avdekke sikkerhetsrelatert informasjon om kjøremønster og andre sikkerhetsrutiner.”

Arbeiderpartiet har som kjent drevet en rå krig mot privatbilen siden partiet tok over byrådsmakten i Oslo høsten 2015. Vinner Raymond Johansen høstens valg går det klart frem av partiprogrammet at krigen mot bilistene bare fortsetter. For Ap handler fremtiden om bysykler, kollektivtrafikk og delebiler, i følge programmet.

https://oslo.arbeiderpartiet.no/politikken/valgprogram-2019-2023/

MDG er også kjent for å ville utrydde privatbilen i Oslo. Her noen utdrag fra MDG partiprogram:

1) Befolkningens trafikksikkerhet, helse- og livskvalitet og planetens bærekraft må veie tyngre enn bilisters frihet.

2) For å muliggjøre at enda flere som er dårlige til beins eller begrenset mobilitet kan reise til sentrum uten privatbil, vil vi teste ut elektriske shuttlebusser mellom parkeringshusene og de mest populære attraksjonene i sentrum.

3) Privatbilen må i større grad vike plass til  menneskene, så det blir bedre plass til å gå, sykle og oppholde seg trygt i byen.

https://oslo.mdg.no/wp/files/2018/12/Oslo-MDGs-program-2019-23-ANDREUTKAST-2.pdf

SÅ FÅ SYKLET I OSLO JUNI 2019

snø vei (2).jpg

Byrådets sykkeltellere har registrert en million passeringer i juni. Våre beregninger viser at antall unike syklister i samme periode trolig utgjør 13.000 per dag i snitt. Byrådets mål er at 125.000 jobbreiser skal skje på et sykkelsete.

Hele 47 tellere har byrådet plassert ut rundt omkring i Oslo. Den mest populære sykkeltelleren er “Eventyrbrus” på Grünerløkka med 85.000 registreringer. Åkerbergveien i Gamle Oslo er på jumboplass med 313 registreringer.

SykkeliOslo_karakterer2.jpg

BYRÅD LAN MARIE BERGS BYMILJØETAT TIL ANGREP PÅ LÅNE-LASTESYKKEL

IMG_8195.jpg

Siden påske har konseptet “Lån Lastesykkel” vært en stor begivenhet på Egertorget på toppen av Karl Johans gate. Nå har Bymiljøetaten bestemt seg for å gå til angrep mot dette tiltaket som tilhører “Det grønne skiftet”.

Som kjent er byrådet i Oslo svært opptatt av delebiler, lastesykler og el-sparkesykler. Reglene for lastesykler og el-sparkesykler er lik gjeldene regler for ordinær sykkel. Det betyr at en lastesykkel-bruker kan sykle akkurat hvor han vil, og parkere på torg, fortau og i parker. I Oslo er det også fullt ut akseptert at tusenvis av el-sparkesykler ligger slengt rundt i byen.

I forbindelse med påsken ble www.lanlastesykkel.no en virkelighet og fra dette øyeblikk har et smykke av en lastesykkel stått tilgjengelig for alle på Egertorget. Nå går Bymiljøetaten til angrep på dette grønne initiativ. For å presentere det som har skjedd gjengir vi ordrett dialogen med Bymiljøetaten. Det hele starter med en mail fra fagsjef Vigdis Johansen:

Hei!

Viser til vedlagt foto, hvor deres reklame sykkel er slik plassert at det dekker for et offentlig gågateskilt. Vi ber om at dere i fremtiden plasser denne sykkelen slik at den ikke sperrer for skilt eller er til hinder for ferdsel.

image001.jpg

Viser også til politivedtektens bestemmelse : 
§ 5-1.Hindre tilgrising o.l.På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt

3. å henge opp, utplassere eller transportere omkring kunngjøringer, plakater, oppslag e.l. uten tillatelse fra berørt kommunal myndighet. Dette gjelder ikke oppslag på tavler eller lignende som er godkjent av kommunen til slik bruk, eller oppslag på egen grunn. Det er forbudt å rive, skade eller skjemme oppslag som er lovlig satt opp. Oppslag skal fjernes av den som har satt det opp når de er foreldet.

Med hilsen
Vigdis Johansen
fagkonsulent
Bypatruljen Plan og forvaltning
Byromsdivisjonen
Bymiljøetaten
Oslo kommune

Denne henvendelsen ble besvart først slik:

Takk for henvendelsen. At BYM omtaler dette smykke av en lastesykkel som reklamesykkel er like feil som å kalle en elefant for ei ku. Dette er ikke en reklamesykkel. Dette er en utlånssykkel til «alle». Se lastesykkeltilbudet vårt her: www.lanlastesykkel.no.

Hvis det er slik at sykkelen dekker et offentlig gateskilt så skal vi så snart som mulig bevege den slik at skiltet blir mer tydelig. Ønsker dere en riktig god sommer.

Så ble denne fulgt opp med dette:

Hei igjen,
Vi har nå sett nærmere på din påstand om at vår utlåns-sykkel dekker offentlig gågateskilt. Vedlagt bilde viser at det ikke stemmer det heller. Det bilde du sendte oss er «en forfalskning av virkeligheten» gjennom en snedig kameravinkel. Her er et annet bilde som river grunnlaget for din henvendelse i stykker.

Siden dette nå er blitt en tvist, ber vi om at BYM stiller med nødvendig kompetanse og bistand slik at vi kan ha en felles befaring og sørge for at skiltets synlighet er ivaretatt. Det vil si, vedlagt bilde viser at det er nettopp det som er virkeligheten. Hører fra deg nærmere vedrørende befaring.
Sender også et bilde sett fra den andre siden.

(“Dialogen” fortsetter under bildene)

snø vei (1).jpg

Hei!

Her er det ikke snakk om noen tvist eller manipulering av foto. Gågate skiltet skal være godt synlig fra begge sider, og det er ikke tilfelle her. Legger ved foto tatt av en av våre betjenter i dag. Disse bildene viser tydelig plassering av sykkel og sperring av  offentlig skilt.

Viser også til følgende bestemmelse:

Forskrift om offentlige trafikkskilt, vegoppmerking, trafikklyssignaler og anvisninger (skiltforskriften)

Kapittel 1. Innledning

§ 1.Innledende bestemmelser

2. Det er forbudt å feste til skilt eller til annen offentlig trafikkontrollinnretning noe som ikke gjelder skiltets eller innretningens formål.

Med hilsen
Vigdis Johansen

Har noen skjøvet på lastesykkelen?
Uansett, ny dialog ble åpnet mot Johansen slik:

Hei igjen,
Hvem kunne ane at det er forbudt å låse en sykkel til et skilt? Hvor mange bøter har BYM ilagt syklister for denne overtredelse siden 2009? Fint om du sender meg en statistikk for de ti siste årene.

Videre, vi har i dag flyttet vårt store bidrag til det grønne skiftet (www.lanlastesykkel.no) og den står nå klar for gratis utlån på Egertorget låst fast til et tre. På samme plass stod den hele 17. mai og var ikke til hinder for barnetoget.

Husk, hvis du ønsker å teste en lastesykkel så gi oss beskjed så får du gratis tilgang. I første omgang maks tre timer eller kortere.

Ha en fin sommer.




Byråd Lan Marie Bergs etat kjøpte brennjernsmerking for 24.500 kroner

snø vei (1).jpg

Her er Oslo kommunes nye reklamelogo brent inn i en benk fra Vestre AS. I bildet under er brennmerket plassert på øverste planke til venstre på benken. Et merke kostet skattebetalerne 137.50 kroner.

Bergs etat har også handlet 37 plantekasse for 561.000 kroner. Det betyr en snittpris på 15.162 kroner. Se to fakturaer fra Vestre AS lenger ned. Der finner du alle detaljene.

Totalt har byråd Berg så langt handlet utemøbler for fem millioner kroner fra Vestre AS som nå er “plassert” litt her og der rundt i landets hovedstad.

Les mer her: http://jatilbilenioslo.no/nyheter/denne-runde-benken-har-byrdet-betalt-nesten-50000-kroner-for

snø vei (2).jpg
Skjermbilde 2019-07-01 kl. 18.40.09.png
Skjermbilde 2019-07-01 kl. 18.53.57.png
Bergs plantekasse.

Bergs plantekasse.

LAN MARIE BERG KJØPTE SVINDYRE UTEMØBLER FOR FEM MILLIONER KRONER

Ute-møbelprodusent Vestre AS har så langt levert benker og plantekasser for fem millioner kroner. En rund benk kostet 50.000 kroner. Bymiljøetaten og byråd Berg (MDG) har også vært villig til å betale hele 26.000 kroner for et stykk plantekasse. Så for de fem millionene har byråd Berg fått lite igjen for pengene.

Det viser de fakturerer Vestre har sendt til Bymiljøetaten i perioden 2016 til i dag.

STOL FRA VESTRE: 3625 kroner LITEN PLANTEKASSE: 8875 kroner KLAPPBORD: 6625 kroner

STOL FRA VESTRE: 3625 kroner
LITEN PLANTEKASSE: 8875 kroner
KLAPPBORD: 6625 kroner

SITTEGRUPPE FRA VESTRE: 42.956 kroner

SITTEGRUPPE FRA VESTRE: 42.956 kroner

RUND BENK = 50.000 kroner

RUND BENK = 50.000 kroner

SOLSENG FRA VESTRE: 26.875 kroner

SOLSENG FRA VESTRE: 26.875 kroner

Skjermbilde 2019-07-01 kl. 16.24.17.png