PRESSEBILDER: Et symbol som skriker "FEIL FEIL FEIL"

Demosykkelløypen rundt infopunktet for miljøhovedstadsåret ved Oslo S er et skrikende symbol på en politikk som har slått feil.

IMG_1577.jpg

Demosykkelløypen i seg selv er ikke så stor og viktig. Den er ikke det. Det viktige er hva den symboliserer, og ikke minst hva tilstanden den er i, symboliserer.

Mindre enn ett år etter at den stod ferdig er den ødelagt. Ikke fordi den er mye brukt. Nei tvert i mot. Den er ødelagt fordi den er bygget uten tanke, uten plan og uten kvalitet. Den skulle kanskje symbolisere en bilfri by. Det gjør den ikke. Den viser en symbolpolitisk bruk og kast mentalitet. Noe vi ikke bruker, noe vi ikke har bruk for, noe som faller fra hverandre uten å bli brukt.

Dermed symboliserer den realiteten ved byrådets prestisjeprosjekt Bilfritt byliv. Det gjennomføres uten plan, tanke og hensyn til konsekvenser.

Hvorfor kan ikke byrådet heller bruke pengene på noe vi har bruk for? Noe som har kvalitet, er gjennomtenkt, noe vi kan bli glad i, spør vår fotograf.





DEBATT: – Dette er et nytt bunnivå fra Lan Marie Berg

- At samferdselsbyråd Lan Marie Berg bevisst og aktivt skjuler viktige tall, skaper et stort problem for demokratiet i Oslo, skriver Jarle Aabø.

At politikere bløffer er ikke noe nytt. Den amerikanske president Donald Trump har bevist spesielt gode egenskaper innenfor tant og fjas. Lan Marie Berg har i sin regjeringsperiode utøvd akkurat det samme som Trump. Hun har flere ganger brukt statistikk og rapporter så feil som det går an. Motiv? Fremheve egen suksess basert på fake news.

Fremskrittspartiets Aina Stenersen har de siste ni dager vært på aktiv jakt etter vært vesentlige tall. Bakgrunnen for talljakten er en artikkel publisert av Dagsavisen der journalisten ukritisk lot Berg skryte hemningsløst av påstanden om at antall vintersyklister hadde økt med 26 prosent. Det journalisten ikke fortalte sine lesere, fordi han ikke hadde tallet selv, var hvor mange sykler utgjør veksten på 26 prosent.

Å leke med russiske prosenter har vært sjelden kost i vårt politiske landskap, men MDG ser ikke ut til å nøle et sekund med å misbruke tall og statistikk. En økning på 26 prosent forteller egentlig ingenting uten at de faktiske tallene legges på bordet.

Forrige gang Berg skrøt av sine russiske prosenter kunne nyhetsavisen avsløre at den faktiske økning utgjorde drøye 300 syklister. Årsaken til denne avsløringen var at Bergs byrådssekretær delte de faktiske tallene med oss, og det er altså de faktiske tallene Stenersen nå jakter på.

Først tok Stenersen kontakt med Dagsvisen som hadde publisert propaganda-artikkelen. Der var svaret svært nedslående. Dagsavisen hadde ikke de faktiske tallene skulle det vise seg, og dermed tråkket avisen langt inn i Vær Varsom-plakatens prinsipper om god kildekritikk.

Deretter tok Stenersen kontakt med Bymiljøetaten som var Dagsavisens kilde for Bergs prosent-skryt. Heller ikke Bergs etat kunne imøtekomme bystyrerepresentantens ønske om fullt innsyn i tallmaterialet bak de 26 prosentene.

Som et tredje grep valgte Stenersen til slutt å skrive et formelt brev til byråd Berg. Heller ikke dette har ført til at Stenersen eller Oslos 670.000 innbyggere har fått innsyn i hvor mange flere vintersyklister som er blitt registrert i kommunens telleapparater.

Lan Marie Berg overser totalt spørsmålet Stenersen stilte. Berg valgte heller “å bable” videre om sine russiske prosenter.

Politikere som bløffer med, skjuler eller misbruker tall for å fremelske sin egen suksess fremstår som oftest som fiender av anstendighet og demokratiforståelse. Slike politikere skaper kun økt politikerforakt, samtidig som de gjør seg selv den klassiske bjørnetjeneste. Nemlig å bli mislikt.

Stenersen sier til Nyhetavisen Ja til bilen i Oslo at hun kommer til å forfølge denne saken “to the bitter end”. Det synes vi Stenersen så absolutt bør gjøre. Oslo må få vite eksakt hvor grotesk Lan Marie Bergs lek med russiske prosenter egentlig er.

PS: Les Bergs svar i denne artikkelen: http://jatilbilenioslo.no/nyheter/lan-bergs-russiske-prosenter-grotesk-misbruk-av-tall

Skjermbilde 2019-03-22 kl. 13.18.38.png

Byrådet nekter å svare på sykkeltall: - Hvor mange sykler egentlig om vinteren? spør FrP.

Aina-Stenersen-bedre-kvalitet-DSC09955-726x400.jpg

FrPs Aina Stenersen reager på at byråd Lan Marie Berg ikke vil legge frem konkrete tall for hennes påstand om sterk vekst i antall vintersyklister. - Berg skryter av høye prosenter, men hva de faktiske tallene er nekter hun å svare på, sier Stenersen.

Byrådets bruk av tall har gjentatte ganger skapt stor mistillit i velgermassen i Oslo. Nå er en ny skandale under oppseiling, en skandale som startet i Dagsavisen 14, mars. I en artikkel signert Tor Sandberg med tittelen «Sterk økning i vintersykling» ble byrådets sykkelstrategi nærmest geniforklart.
Dagsavisen hadde nemlig fått eksklusiv tilgang til nye sykkeltall utarbeidet av Bymiljøetaten som viste at vintersykkeltrafikken hadde økt med hele 28 prosent.

Men hva er 28 prosent? Hvor mange sykler dreier dette seg om? Dette unnlot Dagsavisen å fortelle sine lesere om, fordi Dagsavisen ikke hadde tilgang til svaret.

https://www.dagsavisen.no/oslo/sterk-okning-i-vintersyklingen-1.1292985

Aina Steneren bestemte seg raskt for å finne ut hvor mange syklister det er som utgjør 28 prosent, men hun møtte stengte dører overalt. Selv ikke Bymiljøetaten som var opphavet til opplysningene som ble slått stort og positivt opp i Dagsavisen, var villig til å opplyse faktiske tall til bystyrerepresentanten.

- At Bymiljøetaten skjuler slike tall for folkevalgte er alvorlig. Skal vi utvikle en politikk basert på fakta, da må fakta på bordet, sier Stenersen som til slutt valgte å formalisere saken ved å stille skriftlig spørsmål til samferdselsbyråd Lan Marie Berg som er øverste sjef for Bymiljøetaten. 

- Svaret var særdeles nedslående, fordi heller ikke byråden vil svare på hvor stor den påståtte økningen i antall vintersyklister utgjør i faktiske tall, sier Stenersen. Hun synes også det er underlig at mens Dagsavisen/Bymiljøetaten opererer med en sykkelvekst på 28 prosent, har Berg i sitt svar nå dratt dette tallet ned til 19 prosent.

Det er ikke første gang byråden går tungt ut med prosenter for å skryte av egen suksess. Da Berg skulle presentere sykkelveksten fra 2015 til 2016 skrøt hun av at den var på formidable 38 prosent. Da vi i desember 2017 spurte byrådssekretær for miljø og samferdsel (MDG) Kari-Anne Isaksen om å få innsyn i de faktiske tallen opplyste hun at antall vintersyklister hadde økt med 30.204 talte sykler. Fra 79.247 registrerte passeringer vinteren 2014/2015 til 109.488 registrerte passeringen vinteren 2015/2016.

Tallene Isaksen presenterte betyr at Bergs skryt om 38 prosent innebar at det i snitt per dag ble registrert 336 flere sykler. Disse tallene er det heftet stor usikkerhet til, fordi det telles ikke unike syklister og ei heller blir Foodora-syklistene luket ut.

- Det kan synes som om at byråd Lan Marie Berg er blitt ekspert på å bruke det jeg vil kalle for "selvskryt prosenter". At byråden nå ikke vil opplyse bystyret om hvor mange syklister det er som skjuler seg bak de 28 eller 19 prosentene hun skryter av er en sak vi er nødt til å forfølge. Jeg forventer at byråden legger frem alt tallmateriale som Bymiljøetaten og byråden bygger sitt skryt på, slik at vi kan finne ut hva disse prosentene egentlig handler om, avslutter Stenersen.  

 

 

 

SNART FLOMMER OSLO OVER AV EL-SCOOTERE?

Det nederlandske scooter-utleiefirmaet Felyx har tatt kontakt med samferdselsbyråd Lan Marie Berg. Utleie-selskapet ber om et møte for å diskutere hvor og når de grønne el-scooterne kan plasseres ut i Oslo. Se mail lenger ned.

I Nederland har Felyx så langt fylt opp tre byer med 600 scootere som leies ut for fem kroner minuttet.

Hvordan Lan Marie Berg skal forholde seg til utleie-scootere og parkering er ikke kjent. MC-parkering i Oslo er et ekstremt knapphetsgode og reglene tilsier at en scooter-kjører skal betale det samme som bilister for å parkere i Oslo. Kommer det spesialregler for utleieselskapene?

Felyx-founders.png
Skjermbilde 2019-03-21 kl. 12.28.02.png

DEBATT: Faktisk.no AS har drevet FB-sensur i det skjulte mot denne avisen også

- Faktisk.no er av de beste grunner kommet i særdeles hardt vær. Redaktør Kristoffer Egeberg ble nylig tatt med presse-etikken helt nede på knærne, da det ble avslørte at han driver med hemmelig sensur av nyhetsartikler og debattinnlegg som spres på Facebook, skriver redaktør for Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo Jarle Aabø.

Hver eneste dag på et kontor i VG-huset i Akersgata sitter det godt betalte journalister og merker saker de mener er “fake news”. Dette er artikler og debattinnlegg som blant annet Nettavisen og Dagens Næringsliv har publisert i sine kanaler og til sine til lesere.

Å kunne dele en artikkel ved å spre en link på Facebook er ikke blitt bare bare etter at Egeberg og hans stab ble hyret inn av medieselskapet Facebook. Hvis Egeberg leser noe han ikke liker, eller noe han i sin fortolkning av virkeligheten er uenig i, da kan han trykke på en av sine knapper som sørger for at 3,4 millioner nordmenn blir advart mot det Egeberg mener er “fake news”. Bildet under viser Egebergs overredaktør-makt i praksis:

Skjermbilde 2019-03-18 kl. 20.34.13.png

Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo er også sensurert. Det bekrefter daglig leder og redaktør Kristoffer Egeberg i en mail. Nettavisredaktør Gunnar Stavrum som opplever samme sensur-praksis skriver i et debattinnlegg at “Faktisk.no burde øyeblikkelig slutte med flaggingen av redaktørstyrt innhold, og avslutte sitt bidrag til sensuren. Faktisk helt hårreisende.” https://journalisten.no/facebook-faktasjekk-faktisk/faktiskno-bryter-viktige-medieprinsipper-nar-de-selger-seg-billig-til-facebook/354753

Også Redaktørforeningen vrir seg på redaktørkrakkene:

- Jeg skjønner godt Nettavisen reagerer på dette. Saken viser to ting: Det éne er at faktasjekk ikke er enkelt. Og dessuten viser den at Facebook ikke bare er et teknologiselskap, men et medieselskap, sier Arne Jensen, som er generalsekretær i Redaktørforeningen.

Dagens Næringsliv (DN) har blant annet fått fire debattinnlegg om elbil flagget som «usant».

DN-redaktør Amund Djuve mener Faktisk.no fraskriver seg ansvaret for hvordan Facebook benytter dere faktasjekktjenester.

– Samtidig kan ikke Faktisk.no fraskrive seg ansvaret for hvordan dette brukes på Facebook, slik Kristoffer Egeberg gjør. Egeberg kaller merkingen «Rapport av flere» en oversettingsfeil fra Facebooks side. Men når Faktisk.no stiller så høye krav til andre, må redaksjonen faktisk også stille høye krav til hvordan faktasjekkene blir brukt av Facebook. Når Facebooks rutiner for å varsle redaksjoner som flagges, ikke ser ut til å virke, er det faktisk helt utilstrekkelig av Egeberg bare for å vise til at dette er Facebooks ansvar, mener Djuve.

Å sensurere er i seg selv svært alvorlig, men når Egeberg diskrediterer artikler uten å gi beskjed til den som har publisert saken, da er avsløringen moden for svært sterke grep. Egebergs uttalelser om sin egen skandale viser en redaktør som ikke ser den samme virkelighet som resten av Norge. Hans utsagn viser en slett forståelse for hva den frie presse handler om. Hans metode som handler om å skylde på Facebook og tviste rundt begrepet “sensur” understreker at Faktisk.no er, og alltid har vært en kjøter i norsk presse.

Bak aksjeselskapet som er registrert i Brønnøysund står VG, Dagbladet, NrK, TV2, Amedia og Polaris Media. Det ekstremt mektige styre “der alle kjenner alle” og som ansetter og sparker redaktører i Faktisk.no består av:

Styreleder Helje Solberg, nyhetsdirektør i NRK

Gard Steiro, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i VG

Frode Hansen, nyhetsredaktør i Dagbladet

Karianne Solbrække, nyhetsredaktør, TV 2

Tove Nedreberg, administrerende direktør i Adresseavisen og Polaris Media Midt-Norge

Anders Opdahl, konserndirektør i Amedia

Kjersti Løken Stavrum, administrerende direktør i Stiftelsen Tinius og Blommenholm industrier

Arne Norheim, administrerende direktør i IBM Norge

At styret og redaktør skriver følgende på egen hjemmeside om hva Faktisk.no er, minner om en forsiktig og taktisk omskriving av virkeligheten:

“Faktisk.no AS er en ideell organisasjon og uavhengig redaksjon for faktasjekk av samfunnsdebatten og det offentlige ordskiftet i Norge. Vi ønsker å bidra til en åpen, inkluderende og faktabasert offentlig samtale.”

Å sensurere artikler og debattinnlegg bak ryggen på, og i det skjulte for de som har publisert sakene, bør få store konsekvenser for både redaktør og styre. Enkelt sagt, Faktisk.no har mistet sin troverdighet og uten troverdighet har Faktisk.no ikke livets rett. Bastarden i norsk presse kan like godt stenges ned.

Skjermbilde 2019-03-18 kl. 20.39.53.png

Mister 26.000 ansatte i Oslo kommune sine parkeringsplasser?

Direktør for Klimaetaten i Oslo heter Heidi Sørensen. Hun er en høyt profilert SV-politiker.

Direktør for Klimaetaten i Oslo heter Heidi Sørensen. Hun er en høyt profilert SV-politiker.

SV-politiker og direktør for Klimaetaten, Heidi Sørensen, vil nekte ansatte i Oslo kommune å bruke bil til jobben. En undersøkelse viser at 26.000 ansatte i dag kan parkere på sitt arbeidssted.

Å fjerne parkeringsplasser for kommunens totalt 50.000 ansatte er ingen ny ide. Bymiljøetaten har for lengst gjort nettopp det, der 100 parkeringsplasser forsvant over natten. Denne etat er under politisk styring av Oslos samferdselsbyråd fra MDG, og MDG har allerede programfestet Sørensens bilfientlige plan.

Det var i mai i fjor at Sørensen sendt et lengre notat til byrådet om såkalte klimavennlige jobbreiser. I notatet skriver Sørensen at en undersøkelse viser at tre fjerdedeler (38.000) av de ansatte i Oslo kommune oppgir at de har tilgang til bil. Av de som har tilgang til bil er det 70 prosent (26.000) som har mulighet til å parkere på jobben.

Sørensen mener å nekte de ansatte å kjøre bil til jobben vil gi gode klimaresultater, og det vil også være bra for de kommuneansatte helse. Det eneste negative ved parkeringsnekt på jobben er at det kan føre til økt gateparkering.

- Situasjonen rundt arbeidsstedene bør følges slik at en løpende kan vurdere i hvilken grad dette er et problem. Dersom økt gateparkering i områdene rundt arbeidsplassene blir et problem anbefales beboerparkering som avbøtende tiltak, skriver Sørensen.

Her er hele tiltakter Sørensen ber byrådet å gjennomføre.



OSLO HØYRE GIR SINE VARME STØTTE TIL BYRÅDETS SYKKELPOLITIKK

Det er nå offisielt. Byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg (H) gir sin fulle støtte til byrådet og samferdselsbyråd Lan Marie Bergs (MDG) sykkelstrategi. Den innebærer titusener av raserte parkeringsplasser til fordel for rød sykkelasfalt.

Herr Nilsen (30).jpg

Det er via en krangel med MDGs Arne Haabeth at Solberg bekrefter sin varme støtte til byrådets arbeid med å fjerne bilen fra Oslo og erstatte den med sykkelveier.

Haabeth hevder overfor Solberg at Høyre siden 2015 “har forsøkt stanse nær alle sykkeltiltak”. Dette får Solberg til å nærmest se rødt.

- Nei, vi støtter de fleste, tordner Solberg tilbake.

I Oslo Høyres valgprogram for 2019 til 2023 skriver partiet dette om sykler i hovedstaden:

Sykkelbyen Oslo
Sykkelen er et av de mest miljøvennlige transportmidlene i byen. Når flere sykler, blir det bedre for folkehelsen, miljøet og kapasiteten i kollektivtrafikken. Vi vil bygge et nettverk av sykkeltraseer inn mot sentrum og sørge for at syklister trygt kan dele bygatene med gående, busser og biler. Vi vil også legge til rette for flere parkeringsmuligheter for sykkel, slik at det blir enklere for flere å velge sykkel. Samtidig er det viktig at det jobbes for å fremme en bedre sykkelkultur for å ivareta både syklisters og fotgjengeres sikkerhet og opplevelse av å ferdes på en trygg måte.

Oslo Høyre vil:

  • Bygge ut et sammenhengende helårs nettverk av sykkeltraseer inn mot sentrum.

  • Tilrettelegge for mest mulig adskilte sykkelveier.

  • Bygge sykkelhoteller der man trygt kan parkere sykkelen ved alle store kollektivknutepunkter,

    bl.a. Ryen, Grorud, Storo og Skøyen.

  • Utarbeide en parkeringsnorm som sikrer tilstrekkelig parkeringskapasitet for sykler i nye prosjekter både for elsykler, lastesykler og vanlige sykler.

  • Øke antall bysykler og bysykkelstativer i eksisterende og nye områder, øke tilgjengeligheten der bruken er størst, og sørge for at ordningen kan brukes av alle over 16 år.

  • Etablere en bysykkelordning med el-bysykler.

  • Merke opp eksisterende og nye gang- og sykkelstier med egne felt for gående og syklende.

  • Redusere fartsgrensen til 30 km/t utenom hovedveiene i indre by og boligområder i ytre by, slik

    at biler og syklister trygt kan dele gatene.

53930288_362573974600436_7489729378545303552_n.jpg

DETTE ER OSLO HØYRES VIKTIGSTE VALGKAMP-SAK

Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg avslører nå den aller viktigste valgkampsaken.

Skjermbilde 2019-03-17 kl. 12.13.18.png

- Oslo Høyres viktigste valgkampsak er at barn som begynner på skolen skal kunne godt nok norsk til å følge undervisningen, sier Solberg til Aftenposten .

Til eget nettsted ramser Solberg opp ytterligere fire saker som han håper skal føre til at Raymond Johansen må gå av som byrådsleder i september. Ingen av disse handler om rettighetene til Oslos 370.000 bileiere:

HVA MENER EIRIK?

1) - Høyres prosjekt er å kjempe kompromissløst for at alle skal få mulighet til å utvikle den beste utgaven av seg selv, at alle skal få kraft og selvstendighet nok til å ta vare på både seg selv og andre. Og da sier det seg selv at utdanning, arbeid, valgfrihet og selvbestemmelse er avgjørende for Høyre.

2) - Jeg kan ikke tenke meg en viktigere oppgave enn å sikre barn og unge trygge og gode oppvekstvilkår.

3) - Vi trenger mer satsing på, lesing, skriving og regning i skolen. Fordi det skaper større muligheter for barn og unge senere i livet.

4) Oslo trenger et moderne transportsystem som gjør det mulig for innbyggerne å reise miljøvennlig, raskt og nærmere dit vi skal. Automatiserte løsninger og ny teknologi kan gjøre kollektivtrafikken så attraktiv at den blir det naturlige førstevalget.

OSLO HØYRE: GÅR TUNGT INN FOR NYVINNINGEN "T-BANE FOR BUSS"

Høyres Eirik Lae Solberg lover å bygge bussterminaler ved en rekke T-banestasjoner for å få folk til å bytte bussen med en T-banevogn på vei til jobben. Grunnen er at Høyre vil at færre regionbusser skal kjøre inn i Oslo.

Herr Nilsen (31).jpg

Oslo Høyre har kommet noe bakpå i årets valgkamp. Mens erkerivalen Raymond Johansen er blitt omtalt nesten 1000 ganger så langt i år, er Solberg havnet helt i skyggen med kun 223 treff i Retrievers mediedatabase. Som en Dagbladet-redaktør engang sa om SV at “uten synlighet, dør man”, er dette noe som speiler “suksessen som uteble” hvis man legger Høyres resultater på meningsmålinger til grunn.

Det Høyre holder på med nå viser klart at Eirik Lae Solberg kan se langt etter byrådslederkrakken. Til tross for at Ap raser med 7,8 prosentpoeng i Oslo, sitter Johansen svært trygt fordi hver tredje velger i Oslos har blitt kommunister og røde sosialister. For mange har det vært selsomt å se en borgerlig hovedstad brått bli “kuppet” av kommunister og sosialister, mens det borgerlige maktpartiet Oslo Høyre “intet har gjort” for å forsvare sin Oslo-makt. En makt Høyre har vært vel vant med i Oslo siden krigen.

Skjermbilde 2019-03-16 kl. 18.11.32.png

At Høyre sliter kan ha mange årsaker, men åpenbart er både “usynlighetslinjen” og partiets “krig mot bilistene” med på å påvirke det offentlige ordskiftet om det blå partiet i sosiale medier. Den debatten er ikke pen.

Fra FB-gruppen Ja til bilen

Fra FB-gruppen Ja til bilen

Les om Høyres sykkelpolitikk her: http://jatilbilenioslo.no/nyheter/bilistene-er-de-nye-fiendene-her-er-hyres-sykkelhovedstad

BUSS-PARTIET
Denne artikkelen handler om busspartiet Høyre. I Solbergs løfter til sine velgere lover han tiltak som vil påvirke 370.000 bileiere i Oslo. Om ikke det var nok, tiltakene kommer også til å berøre de som bruker kollektive transportmidler som buss, trikk og T-bane.

Oslo Høyre vil at alle som reiser med buss fra Akershus og Østfold skal settes av på nye bussterminaler ved bygrensen. “Han som skal på jobb i sentrum klokken 07.00” skiltes så gående fra bussterminal til T-banestasjon. Men det er mer.

Oslo Høyre vil kjøpe selvkjørende busser, instruere Ruter til å ikke bruke dieselbusser i byen om ni måneder og sette opp egne trafikklys for busser.

Her er ordrett hva Høyre skal buss-gjennomføre innen fire år:

- Opprette bussterminaler ved kollektivknutepunkt for å redusere antall regionbusser som kjører inn til sentrum.

- Sikre bussene bedre fremkommelighet, for eksempel ved flere egne traseer og høyere prioritering i lyskryss.

- Legge til rette for innovasjon i kollektivtrafikken, som for eksempel selvkjørende busser.

- At Ruters busser i byen skal være fossilfrie innen 2020.

- Ikke lenger stille krav om at det skal være mulig å kjøpe billett ombord på buss og trikk.

- Øke tilgjengeligheten for billettkjøp hos Ruter, slik at turister, tilreisende og innbyggere uten smarttelefon enkelt kan kjøpe billetter

DEBATT: - Mindre intelligente kjøtthuer, kjerringpakk, fjols og fehoder. 

Skjermbilde 2019-03-16 kl. 11.53.55.png

- Kommentarfeltet hos FB-gruppen Ja til bilen inneholder mange refleksjoner. Noen av dem er saksorientert og analytiske. Noen er mer emosjonelle og svært subjektive, skriver Elisabeth Hegstad.

Politiske beslutningstakere og deres meningsfeller blir beskrevet i blomstrende ordelag. De blir til tider beskrevet som dumme, imbesil, mindre intelligente kjøtthuer, kjerringpakk, fjols og fehoder. 
Det er ikke alltid så lurt. Napoleons utsagn «undervurder aldri din motstander» gjelder fortsatt. Vi bør gå ut ifra at politiske beslutningstakere er intelligente, beregnende og kynisk kalkulerende i sine tanker og handlinger. De vet hva de gjør. Ingen utsagn eller handlinger er tilfeldige. 
De folkevalgte har et kobbel med konsulenter/rådgivere som «hjelper» dem på hvert skritt av veien mot det mål de har for øyet. De har skattepengene til rådighet, og de skyr ingen midler for å nå sine mål. De offisielle målene legitimeres med en saus av fagre ord, om nødvendig juks med tall og statistikk, imponerende PR-fremstøt, og fortielse av faktum.  
Men bak de offisielle målsettingene er det oftest en reell, faktisk målsetting. Den er ikke alltid like åpenbar. Vi har sett mye av det i Oslo (og i offentlig sektor). 
Den reelle målsettingen avsløres ikke før det er for sent. Den avsløres først når alle effektene av de politiske handlingene blir synlige, på godt og vondt. 
Våre folkevalgte makthavere har sett sluttresultatet hele tiden. De er ikke dumme. De vet hva de gjør. Men de velger å markedsføre kun biter av det faktiske målet på veien dit. I forbrukersammenheng vil dette bli definert som villedende markedsføring. Jeg kaller det politisk bedrageri. 
Hvordan skal man bekjempe politisk bedrageri? Man gjør det ikke ved å kalle politikerne grauthuer, fjols, tullinger, fanatiske duster etc. Det er lite produktivt, og det vil ikke gi det ønskede resultat. 
Noen politikere jukser, sløser, snyter og bedrar. Det er en del av styringsvirkemidlene de praktiserer. En gjennomgående fellesnevner er fornektelse og fortielse, (ref. »unntatt fra offentligheten») når man etterspør faktum i politiske beslutningsprosesser. Motstand mot fremlegging av faktum er alltid suspekt. 
Det er her FB «Ja til bilen» og Jarle Aabø har en funksjon. Man kan presentere faktum, avsløre juks og bedrag, identifisere løgnmakerne og deres faktiske målsettinger. Politikere er ikke dumme. Handlingene deres er til tider dumme, og målsettingene deres kan være katastrofale for andre. 
Til høsten er det valg. 
Husk det.



BILISTENE ER DE NYE FIENDENE: HER ER HØYRES SYKKELHOVEDSTAD

Høyres Eirik Lae Solberg skal gjennom radikale grep bruke milliarder av kroner for å omskape vinterbyen Oslo til en av verdens mest bilfientlige byer. I Høyres program går det klart frem at bilen må vike for Høyres sykkeldrøm. Hvis Solberg vinner valget skal han bygge flere million-sykkelhoteller, han skal fjerne parkeringsplasser til fordel for rød sykkelasfalt og Solberg skal kappe farten fra 50 til 30 km.

Skjermbilde 2019-03-16 kl. 11.14.51.png

Slik meisler Oslo Høyre ut sykkelpolitikken i partiprogrammet:

Sykkelbyen Oslo

Sykkelen er et av de mest miljøvennlige transportmidlene i byen. Når flere sykler, blir det bedre for folkehelsen, miljøet og kapasiteten i kollektivtrafikken. Vi vil bygge et nettverk av sykkeltraseer inn mot sentrum og sørge for at syklister trygt kan dele bygatene med gående, busser og biler. Vi vil også legge til rette for flere parkeringsmuligheter for sykkel, slik at det blir enklere for flere å velge sykkel. Samtidig er det viktig at det jobbes for å fremme en bedre sykkelkultur for å ivareta både syklisters og fotgjengeres sikkerhet og opplevelse av å ferdes på en trygg måte.

Høyre vil:

  • Bygge ut et sammenhengende helårs nettverk av sykkeltraseer inn mot sentrum.

  • Tilrettelegge for mest mulig adskilte sykkelveier.

  • Bygge sykkelhoteller der man trygt kan parkere sykkelen ved alle store kollektivknutepunkter,

    bl.a. Ryen, Grorud, Storo og Skøyen.

  • Utarbeide en parkeringsnorm som sikrer tilstrekkelig parkeringskapasitet for sykler i nye

    prosjekter både for elsykler, lastesykler og vanlige sykler.

  • Øke antall bysykler og bysykkelstativer i eksisterende og nye områder, øke tilgjengeligheten der bruken er størst, og sørge for at ordningen kan brukes av alle over 16 år.

  • Etablere en bysykkelordning med el-bysykler.

  • Merke opp eksisterende og nye gang- og sykkelstier med egne felt for gående og syklende.

  • Redusere fartsgrensen til 30 km/t utenom hovedveiene i indre by og boligområder i ytre by, slik at biler og syklister trygt kan dele gatene.

RÅBILLIG: BYRÅDET LEIER UT 600 DIPLOMAT-PARKERINGSPLASSER TIL BILUTLEIEFIRMAENE

Byrådsleder Raymond Johansen leier ut 600 parkeringsplasser til Hertz, Avis og Europecar for 3,6 millioner i året. Han kunne lett fått 11 millioner kroner. Med egne diplomatskilt skviser byrådet privatbilister bort fra gatene.

IMG_6879.jpg

Budget, Avis, Hertz, Vy og Europecar kan nå lempe store kostnader over på skattebetalerne takket være rause Raymond. Kun 6000 kroner per år er prisen byrådet tar for en parkeringsplass med diplomatstatus. 600 plasser betyr en inntekt på 3,6 millioner kroner. Hadde disse plassene blitt annonsert på Finn ville byrådet lett leid de ut de for 11 millioner kroner.

Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo spurte Bymiljøetaten i forrige uke hva bilutleiefirmaene måtte betale for diplomatparkering. Svaret kom i dag:

- Med bakgrunnen i Bystyre sitt vedtak fra 20. juni 2018, sak 216, om etablering av inntil 600 oppstillingsplasser for bildelingsbiler på gategrunn i Oslo innen utgangen av 2020 er det blitt utarbeidet en forskrift som hadde høringsfrist 15.02.19 og er nå oversendt Byrådsavdeling for Miljø og Samferdsel. 
Bymiljøetaten har i den forbindelse etablert en testordning for oppstillingsplasser for bildelingsbiler. Bildelingsselskapene som ønsket å være med har 7 oppstillingsplasser på en strekning.  Det er riktig at bildelingsselskapene betaler kr 6.000 pr oppstillingsplass pr år, som er det beløpe som er angitt som en mulig pris i nevnte høringsnotat, skriver Aimar Andersen, prosjektleder i Bymiljøetaten.

ETISKE REGLER FOR BYRÅDET:

Skjermbilde 2019-03-14 kl. 15.29.38.png

MDG VIL BYGGE 450 KILOMETER MED SYKKELFELT I OSLO

Skjermbilde 2019-03-14 kl. 14.04.41.png

Hele 45 mil, 450 kilometer eller 450.000 meter rød asfalt skal MDG rulle ut i Oslo. Det tilsvarer 100 sykkelturer mellom Ullevål og Oslo Rådhus.

Å bygge 450 kilometer med sykkelfelt i landets hovedstad er et gigantisk prosjekt som kommer til å koste minst 13,5 milliarder kroner. Samtidig som dette betyr at alle parkeringsplassene i sykkelgatene forsvinner (trolig opp mot 10.000), blir boligeiere utsatt for tvangskjøp av egne hager og tomter.

“De ti siste årene før det rødgrønne byrådet tok over, ble det i snitt bygget 1,5 km sykkelvei i året. De siste to årene har byrådet fått på plass totalt 20 km ny sykkelvei, og i 2018 planlegger byrådet å bygge ytterligere 15 km.

Den nye planen erstatter en mer enn 20 år gammel tidligere versjon, og justerer opp ambisjonsnivået kraftig. Målet i planen er ca. 100 km med ny sykkeltilrettelegging i perioden 2015-2025, og ytterligere 350 km i perioden 2025-2040.

–  Med denne planen viser vi hvordan Oslo skal bli en ekte sykkelby, der alle som har lyst skal kunne sykle, enten man er åtte eller åtti, sier byråd Land Marie berg til eget nettsted.”

Norges Automobil-Forbund (NAF) satser nå tungt på berging av el-sykler

Via en superforsikring for el-sykler lover nå NAF full utrykning 24 timer i døgnet til syklister som opplever flatt batteri eller punktering.

Skjermbilde 2019-03-13 kl. 16.49.10.png

NAF-medlemmer kan også ringe veihjelpen hvis kjedet ryker og hvis el-sykkelen er utsatt for hærverk.
- Veihjelpen gjelder ved driftsstans på offentlig vei med adkomst for bil eller i umiddelbar tilknytning til slik vei. Driftsstans betyr at det ikke er mulig å sykle på elsykkelen – som f.eks. ved flatt eller ødelagt batteri, punktering eller røket kjede, skriver NAF.

Veihjelp-forsikringen koster 1500 kroner i året og NAF opererer ikke med egenandel.

Ved driftsstans lover NAF å forsøke å reparere elsykkelen på stedet. Om dette ikke lar seg gjøre transporterer NAF elsykkelen til nærmeste sykkelverksted eller hjem.






DEBATT: - Jeg må begynne å tenke på å selge bilen

- Jeg syns at det er så urettferdig at folk som meg , som har ingen interesse med å misbruke bil, blir straffet så mye  i det vanlig livet, skriver Tatiana Mazzotta Malme.

23632109_10155072384166696_1612648364373409392_o.jpg

Jeg bor i Fjellveien på Oppegård (Akershus ) , 20 meter  fra Oslo grensen. Den bussholdeplass som tilhører min adresse er Nordbråtan. Hvis jeg skal til Oslo sentrum med buss må jeg til Hauketo eller til Kolbotn hvor det finnes tog.

Fot avstand til tog stasjonen er 21 minutter, til Hauketo 37 minutter. Det betyr at jeg er avhengig av buss nr. 87 som går hver 30 minutter for å komme meg til neste buss eller tog.

Når jeg flyttet hit i 2017 hadde vi en buss som kjørte direkte hele veien til Rådhuset i Oslo. Bussen 81E ble innstilt høsten 2017 . Heldigvis jobber jeg som nattevakt og kjører om kveld til pendler p-plass på Hauketo og lar bilen stå der hele natten fra 22.15 til 08.00.

Når jeg skal til byen om dagen er det helt umulig for meg å tenke på å kjøre til Hauketo med bilen fordi p-plass er stadig fullt hele dagen. Det verste er at nå setter de opp seks splitte nye bommer som treffer Oppegård , den ene før pendlerparkering, en annet rett under Nordbråtan holdeplass.

Jeg har ikke råd til å betale bom for å komme meg til jobb hver dag. Jeg må begynne å tenke på å selge bilen og samtidig må jeg finne meg i å bruke bare kollektiv. Det som jeg reagerer mye på er at det er såpass lite avgang av buss 87 i løp av dagen når dette er den eneste mulighet for å komme seg ned til sentrum. Hva må man gjøre for at det blir satt opp flere avganger?

For et par uke siden måtte jeg til Lørenskog ved  Ahus for å bli operert. Jeg skulle bli innlagt  kl. 07.00, for å komme meg dit hadde jeg bestilt en taxi kl. 5.15 ( 230 kr.) for å komme meg til Hauketo siden det er ingen buss før kl. 6.00 og deretter måtte jeg ta 3 flere busser. Det tok 1 time og 17 minutter, det virket en mareritt å kjøre disse 16 km.

Jeg syns at det er så urettferdig at folk som meg , som har ingen interesse med å misbruke bil, blir straffet så mye  i vanlig livet. Dette er blitt et så stort problem at jeg vurderer hver gang jeg skal til byen utenfor jobben, hvis jeg vil eller ikke være med.

Jeg takker ofte nei når jeg blir invitert hjemme hos noen eller i sosialt situasjoner som kino, middag etc. Det er ikke riktig syns jeg.

De beste hilsner fra Tatiana Mazzotta Malme

NEKTES Å KJØRE HJEM? MDG-SIRIN SKYTER "HOVEDRUTE PRIVATBIL" I FILLEBITER

Byplan-byråkratenes nye begrep “Hovedrute privatbil” innenfor Ring 1 gruses av MDGs nye stjerneskudd Siri Stav. Hun fastslår også at privatbilbruken i sentrum kun skal gjelde for de som har lovlig rett til å kjøre til egen eiendom.

1294321_10152056743663748_1129998848_o.jpg

- Vi er enige om at det var misvisende begrepsbruk, når disse rutene først og fremst er ment for varelevering og taxi, skriver Stav i en meningsutveksling på sosiale medier.

- Målet er at privatbilbruken begrenses til de som har lovlig rett til å kjøre til egen eiendom, fortsetter hun.

Vi har spurt Stav om hva “lovlig rett” innebærer. Trolig handler dette om at beboere i det bilfrie Oslo må ha en privat parkeringsplass for å kjøre hjem. Slike bilister og beboere er det svært få av innenfor Ring 1.

Skjermbilde 2019-03-10 kl. 11.26.30.png

RÅDHUSGATA: OSLO ARBEIDERPARTI TRAPPER OPP KRIGEN MOT BILEN

Aps samferdselspolitiske talsmann Andreas Halse fastslår at toveis trafikk i Rådhusgata skaper problemer for det bilfrie byliv i Kvadraturen. Han vil at bilens konkurransekraft skal svekkes. Han vil redusere biltrafikken.

Andreas Halse er en av Aps viktigste og mektigste partipolitikere i Oslo. Siste meningsmåling viser at Ap raser med 5,5 prosentpoeng.

Andreas Halse er en av Aps viktigste og mektigste partipolitikere i Oslo. Siste meningsmåling viser at Ap raser med 5,5 prosentpoeng.

IMG_7321.JPG