HER ER LESERTALLENE FOR NYHETSAVISEN DET SISTE ÅRET

I september slåss partiene om velgernes gunst på Karl Johans gate.

I september slåss partiene om velgernes gunst på Karl Johans gate.

Nyetsavisen Ja til bilen i Oslo som dekker samferdsel ble startet i august 2018. Nyhetsartikler og debattinnlegg har skapt stor leselyst. I bildene under kan du selv studere hvor mange som har klikket seg inn og hvor i verden leserne befinner seg.

Avisen er et dugnadsprosjekt og publiserer svært uregelmessig. Alle tall må derfor betraktes gjennom disse “brillene”.

INNFØRTE VEGANMAT PÅ RÅDHUSET - SELV SPISER HUN OKSE

MDGs nasjonale talskvinne er kjøtteter av rang. Byttet ut veganmeny hun selv innførte på rådhuset til braisert oksehale på Brasserie Hansken.

MDGs nasjonale talskvinne er kjøtteter av rang. Byttet ut veganmeny hun selv innførte på rådhuset til braisert oksehale på Brasserie Hansken.

Først fikk byråd Hanna Elise Marcussen (MDG) med seg Oslo bystyre på å innføre kjøttfrie mandager i kantina på Oslo rådhus. Så på valgdagen, mandag 9. september, nyter hun inn braisert oksehale og kantareller hos topprestauranten Brasserie Hansken til 265 kroner.

IMG_1038.jpg

I følge NRKs matekspert er braisert oksehale svært lite klimavennlig, fordi den skal “koke” i timevis.

- Godt brunede oksehaler skal stå i tett gryte i stekeovnen i flere timer. De skal være dekket av væske. Da blir de det vi kaller breserte. Lise Finckenhagen bruker rødvin og kraft i gryten.

I følge MDG er kjøtt som sådan med på å få kloden til å eksplodere:

- Å spise mindre kjøtt er bra for både klimaet og for helsen, sa Hanna Elise Marcussen fra Miljøpartiet De Grønne da de ansatte på rådhuset ble nektet kjøtt til lunsj.

Brasserie Hansken er på MICHELIN Guide Nordic Countries 2019.

DEBATT: - Lan Marie Berg som byrådsleder blir den største katastrofe

Lan Marie Berg brøler foran Stortinget.

Lan Marie Berg brøler foran Stortinget.

Blir MDG Oslos største parti på rød side, seiler Lan Marie Berg opp som en soleklar byrådsleder. Hennes omdømme er så skakkjørt at ingen annen politiker har hatt et verre utgangspunkt for å “ta over Oslo”.

Hun er 32 år. Minimal politisk bakgrunn og en utdannelse som handler om alt annet enn å ha hovedansvaret for 70 milliarder kroner og 680.000 innbyggere. Hennes agenda er kun klima, og hun tror at Oslo med mikroskopiske klimautslipp skal redde hele verden bare bilen parkeres for godt.
Hva hun mener om de viktige tingene som skole og eldreomsorg er det ingen som aner noe om. Bergs religiøse og kommunistiske overbevisning gjør henne til Norges mest smalsporede politiker.

IMG_2805.jpg

Vasser i skandaler
Siden 2015 har Lan Marie Berg levert den ene politiske skandalen etter den andre. Siste omdømmeskadelige sak handler om hennes ansvar for at hennes etat har brutt Arbeidsmiljøloven nesten 600 ganger. Denne saken isolert sett er så ille at Berg burde frivillig trukket seg som samferdselsbyråd, eller blitt sparket på dør av Raymond Johansen som omtaler seg selv som garantisten for et godt arbeidsmiljø. Men, neida. Makta rår, og mens Veiro-sjefen ble dømt til ni måneders fengsel, kan altså Berg bli byrådsleder i Oslo.

Foto: Thomas Ekström

Foto: Thomas Ekström

Den mislikte
Å være dårlig eller godt likt er politkernes største problem og utfordring. Lan Marie Berg er sterkt mislikt i Oslo. Hun har lagt seg ut med flertallet. Ikke bare lagt seg ut, hun har oppført seg på en måte som ikke bare gjør henne mislikt, men et stort flertall forakter henne. Ikke som person, men hennes politiske ideologi som skaper prikker i gatene, svindyre utekontorer og farger byen rød asfalt for de få, oppfattes av mange som et totalitært overgrep.

Foto: Monica Løvdahl

Foto: Monica Løvdahl

Gjelder ikke for henne
Lan Marie Berg harryhandler på Svinesund, nyter solen på strender i Mexico og flyr gjerne til Essen for å motta en miljøpris. Hennes dobbeltmoral og fullstendig fravær av sammenheng mellom liv og lære er så åpenbar for folk flest at sosiale medier i fire år har flommet over av ramsalt kritikk mot Berg. Når folk på østkanten ser at parkeringsplassene i gatene forsvinner til fordel for sykkelfelt som nesten ingen bruker er det like åpenbart at folk blir forbannet og lar det komme til uttrykk på Facebook.

Lan Marie Berg har møtt all kritikk med følgende påstand:

- Jeg blir hetset.

Til den påstanden er det bare en ting å si. Den som velger å bli politiker skal og må tåle den hardeste kritikk. Politikere som drar hetse-kortet har egentlig ingenting i politikken å gjøre. Og de politikere som har en viss klokskap klarer meget fint å skille mellom ytringfriheten og brudd på straffeloven. Det skille har Berg aldri brydd seg om å respektere eller forstå. Hun mener at alle som taler henne i mot bedriver kun hets og hat.

Foto: Monica Løvdahl

Foto: Monica Løvdahl

Den farlige politiker
Bergs omdømmekapital er svært bunnskrapt få dager før valget som kan gjøre henne til byrådsleder. Alt tyder også på at Berg ikke har evner eller talent nok til å bli en byrådsleder som folket kan respektere. På rådhuset blir hun omtalt som naiv, enkel og grønn-manisk. Hvordan skal Berg med 600 brudd på loven i en etat som kun sorterer søppel makte å utføre en trygg styring av skolen, eldreomsorgen og kommunens finanser?

Foto: Julie Ness

Foto: Julie Ness

Skandalene kommer
Å spå noe er som regel dumt, men blir Berg byrådsleder kommer hun til å gå på langt større smeller enn å forurense drikkevannet, forgifte Nordmarka, massakrere friske trær i sentrum og gjøre livet for de som er dårlig til beins enda verre. For pressen burde Berg bli en fest, hvis pressen gidder å følge med på hva som skjer i landets hovedstad. For befolkningen i Oslo blir Berg den største katastrofe. For Berg selv innebærer det kun en ting. Å bli enda mer upopulær. Lanskam blir kjennetegnet for de neste fire år i vår hovedstad.

Foto: Monica Løvdahl

Foto: Monica Løvdahl






















Debatt: - Hva er det som gjør vi som må kjøre bil blir straffet og mobbet?

snø vei (46).jpg

Dette er en kritikk av de som bruker bilister og bil som en pengeressurs og hoggestabbe, skriver Knut Weatherstone.

Noen partier kommer å bli nevnt og få det glatte lag, i denne frustrerte bilistens penn. Hva er det som gjør vi som må kjøre bil blir straffet og mobbet?

Norges hovedstad, som mange liker og som skal være Norges metropol med et levende sentrum hvor alle gående, syklende, biler og næring burde kunne fungere om hverandre. Men så gjør det ikke tydeligvis det.

snø vei 1 (2).jpg

Ja, da har de klart det , disse MDG lederne, som ikke har vokst opp i Oslo, ikke har en følelsesmessig tilknytning til min by Oslo. Jeg føler meg utestengt fra Oslo. Jeg vil gjerne kjøre bil til byen fordi jeg vil være fri fra tidspunkter og frihet til å dra når jeg vil og til hvor jeg vil uten at det skal hindres. Dette bryr dere ikke noe om . Så hatefulle som MDG og resten av de rødgrønne  er mot oss  Dere bruker millioner av kroner på ting som er helt håpløse. Dere har utestengt mange som gjerne vil kjøre igjennom byen, Oslo skal være hovedstad for alle men det tar dere  ikke  noe hensyn til. Oslo er blitt en by for folk som bare beveger seg innafor Ring2 og lever livet  i en skjermet boble som ikke skjønner at bompenger er med på skape bare problemer for folk. 

snø vei 9 (2).jpg

MDG lever i en boble , som bare tror at de kan bruke penger til bilistene akkurat som de vil uten at de skal få svare for dette bilhatet som har oppstått. De Rød/Grønne vil at vi bilister skal betale men samtidig skal dere ikke ha biler inn i  byene. Men da får dere ikke nok penger til å dekke alle de flotte utekontorene og de fine rød ballene, og trær som står midt i veien samtidig som butikkene i nærheten går dukken.

snø vei 13 (1).jpg

Så hva skjer  da hvis alle lar bilen stå, da bryter transportsystemet sammen. Dere setter prisen opp i bomringene men samtidig øker dere prisen på kollektivtransport. Ja, dere har satt ned prisen litt . Men dere satt den først opp, og tar inn mer. Økt belastning mot folk flest. Dere tar ikke hensyn til at folk skal fra A til B. Dere glemmer at bilen står bare for 0.03 av utslippene i Norge. Hadde dere vasket gatene og laget incentiver til å la folk kjøpe hybrid biler og elektriske biler hadde dere kanskje fått oss med inn i den den grønne satsningen. I stedet har dere byråd som dummer seg  ut, bruker penger på utekontorer som ender som skrap, og rød asfalt som ikke brukes. Og ikke glemme byråden som ikke har kontroll på hva hennes etater gjør, med dumpe forurenset snø midt i område med fine trær som er i ferd med død, for å ikke glemme søppelskandalen eller den siste nå med over 500 brudd, å ja det stemmer, byråd Lan syns ikke det var så viktig. Det er sånt som gjør at folk mister respekten. 

1898826_10201225346109363_6000404899099937843_o.jpg

AP har null troverdighet her, de er et parti som stort sett bare bruker penger, uten å  komme med gode løsninger på hvordan samfunnet skal bygges og gjøres robust. AP satt med makten i over 8 år, uten å gjøre noe som helst med klima, dere bygde ikke landet. Ingenting av det AP lovte ble holdt, klimatiltakene dere mente dere skulle løse , ble ikke løst verken under Jagland eller Stoltenberg regjeringen. Og i Oslo er dere i ferd med å ødelegge hele Oslo som en by. På tide å omprioritere hvordan dere bruker penger, og ikke bruke innbyggere og andre som sparegris, det gjelder lokal og nasjonalt.

67962863_10156119636121216_6354954918217908224_n.jpg

 Jeg har ingen problemer med å ta vare på miljøet. Jeg har ingen problemer med å tenke på grønne løsninger. Men jeg er imot bompenger og mot å bruke penger på håpløse prosjekter som ikke kommer samfunnet til gode på lang sikt. Norge har råd til å vedlikeholde og bygge nye samferdselsløsninger uten bompenger.

snø vei (32).jpg

På samme måte som at Norge har råd til å vedlikeholde og bygge sykehus, lage gode løsninger for alle i Norge innenfor helse, for eldre og syke . I stedet for å ha et hat mot bilen kan man lage gode løsninger som å sørge for at byene får nok veier, parkeringshus som ikke koster skjorta, samferdsel som bane og buss og tog uten at en type innbygger skal finansiere alt. Det handler hvordan samfunnet skal bruke penger og ressurser på en riktig måte. Bruke teknologi sånn at vedfyring, og andre miljøgifter ikke kommer ut i naturen. Stoppe å sende plast ut landet sånn at den havner i sjøen. Start med de store tingene først uten å straffe bilistene.

59039703_1359645384175678_4545020669930242048_o.jpg

MDG i Oslo lyttet ikke på folkemeningen og ga blaffen i flere folkeforslag som var underskrevet av over 25000 innbyggere. Derfor ble FNB startet i Oslo og på Østlandet. Sammen med AP bruker MDG 118 millioner på å feire sin egen fortreffelighet. Og så når de ikke fikk alle pengene så lot de det gå utover barn og familier i stedet for å kutte ned på kanapeer og alkohol fester.  Min neste bil blir en diesel hybrid eller elektrisk bil. Ikke press folk , gi folk tid til å endre seg. Uten å gi dem et dårligere liv på veien.

snø vei (10).jpg

HER RASERER LAN MARIE BERG KONGENS TRÆR I OSLO SENTRUM

Her deiser et av 12 trær i bakken etter ordre fra Lan Marie Berg (MDG)

Her deiser et av 12 trær i bakken etter ordre fra Lan Marie Berg (MDG)

Miljøbyråd Lan Marie Berg hugger i dag ned alle trærne i Olav Vs gate. Berg mener at 12 nydelige trær må vike for hennes ideologiske ide om en gågate foran inngangen til Saga kino.

Byråd Berg bruker både egen unge og trær som PR-verktøy i sin valgkamp. Foto: MDG

Byråd Berg bruker både egen unge og trær som PR-verktøy i sin valgkamp. Foto: MDG

Slik så det ut før Lan Marie Berg gikk berserk med motorsagen.

Slik så det ut før Lan Marie Berg gikk berserk med motorsagen.

70018051_2415130818755620_9215157546828955648_n.jpg

LAN MARIE BERG SPARER ENORME SUMMER NÅR HUN HANDLER KJØTT PÅ SVINESUND

Miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) sparer rått med penger når hun kjøtt-handler på Svinesund. Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo har testet Bergs handlemekka og vi har prislisten.

IMG_0875.jpg

Med bil fra Røa til Nordens største kjøpesenter tar det nøyaktig en time og 15 minutter. Med sykkel tar det heller ikke særlig lang tid for de som visstnok skal redde verden. Kun 8 timer og 15 minutter. For de mest grønne i hodet, vil en spasertur kun beslaglegge 50 timer tur/retur.

Hverken vi eller Eivind Trædal/Lan Marie Berg velger noe annet en bil på Harry-tur, også fordi vi fyller jo handlevognene når vi først er der. Å ha god plass i bagasjerommet er ofte en stor fordel.

Her er våre kjempekjøp som ble gjennomført siste dag i august 2019. Vi oppgir først svenske hurra-priser per kilo, deretter norske priser per kilo hentet ned fra nettbutikken kolonial.no. Vi har ikke regnet valutakurs. Å få kjørte mat til døren driver hverken Berg eller vi med, selv om vi er kjent med tilbudet.

Bibringe: 90/154 kroner
Høyrygg: 70/329 kroner
Entrecote: 130/396 kroner
Andebryst: 140/516 kroner
Svinekotelett: 70/254 kroner
Kyllingvinger: 28/136 kroner
Kyllingfilet: 80/156 kroner.

Totalt innebærer å kjøpe en kilo av hver av disse syv fantastiske kjøttproduktene i Sverige en samlet kostnad på 608 kroner. Får du levert hjem på døren til norske priser må det punges ut med 1941 kroner.

- Man er passe dum hvis man bruker hjemlevering. Svinesund leverer topp kvalitet til under halve prisen, kunne Lan Marie Berg ha sagt.

snø vei (53).jpg



MDGS VIKTIGSTE VALGLØFTE BETYR SKYHØYE BOMPENGER

Lan Marie Berg gleder seg til å heve bomavgiftene i Oslo.

Lan Marie Berg gleder seg til å heve bomavgiftene i Oslo.

Samferdselsbyråd Lan Marie Berg og hennes grønne kommunister lover 20 prosent kutt i kollektivprisene. Dette skal dekkes inn av bilistene. Våre beregninger viser at Berg må øke bomsatsene med minst 85 prosent for å gå i null.

Disse fire har makten i MDG Oslo. Bilister er den store fienden.

Disse fire har makten i MDG Oslo. Bilister er den store fienden.

Etter valget må Oslos bilister foreberede seg på at bomavgiftene går i taket. Selv om Ap, SV og Rødt har avvist krav om høyre bomavgifter fra både Venstre og MDG midt i valgkampen, tyder alt på at Raymond Johansen gjerne vil skru opp prisene. Det er nemlig ikke lenge siden Johansen mente at 80 kroner per passering ville vært passende.

Les mer om dette her: http://jatilbilenioslo.no/nyheter/raymond-johansen-ville-ha-80-kroner-i-bommen

Nylig skrev MDG-Berg et leserbrev i VG der hun forklarer hvordan hun skal finne penger for å kutte kollektivprisene.

- Som eneste parti går MDG derfor til valg på å kutte kollektivprisene i Oslo med 20 prosent, finansiert med høyere bompenger, skrev Berg som selv har fri bruk av Jaguar med privatsjåfør som kjører gratis under Oslos bomgalger.

Lan Marie Berg på utflukt til Grefsen for å holde en selvvalgt pressekonferanse. Hennes gratis-Jaguar koster skattebetalerne 1,2 millioner kroner i året.

Lan Marie Berg på utflukt til Grefsen for å holde en selvvalgt pressekonferanse. Hennes gratis-Jaguar koster skattebetalerne 1,2 millioner kroner i året.

Ruter hadde i fjor billettinntekter på ca 4,25 milliarder kroner. Å senke billettprisene med 20 prosent vil dermed koste ca 850 millioner kroner. Dersom dette skal tas fra bompenger, må satsene opp med ca 30 prosent. Men MDG vil jo også ha biltrafikken ned med 30 prosent.

For å øke bompengeinntektene med 30 prosent samtidig som trafikken skal ned med 30 prosent, må satsene økes med hele 85 prosent. At dette skaper store økonomiske problemer for folk flest er åpenbart.

Her er medlemmene i styret for Oslo MDG.

Her er medlemmene i styret for Oslo MDG.

Grønne kommunister elsker ikke bare bomgalger. Lastesykler står også høyt på listen.

Grønne kommunister elsker ikke bare bomgalger. Lastesykler står også høyt på listen.




EKSTREMT GLISSENT PÅ BYRÅDETS LASTESYKKELFEST

890DEAAE-1F94-4F92-8A80-3817DE8F7A16.jpeg

Lastesykkelfesten til byrådet pågår denne helgen utenfor døren til byrådsleder Raymond Johansen.

- MDG-traktorfestival på Rådhusplassen. Her finnes det mange rare elektriske kjøretøy med pedaler til pynt. Når de elektriske kjøretøyene utstyres med pedaler kan de kalles sykkel, og dermed brøyte seg frem på fortau, gågater og overalt ellers. Dess tyngre og større, dess mer meningsløst er det selvsagt med pedaler. Disse kjøres med elmotor og ikke med muskelkraft. De største MDG-traktorene har nå til og med bilhjul. Slik blir bil til sykkel. I bakvendtland der går alt an, skriver vår fotograf.

A39FC572-9656-4D5E-9834-72ADF0AAC958.jpeg

- De elektriske lastesyklene overtar mange av bilens oppgaver i byen. Det blir en stor utstilling, masse info, prøvesykling og artige konkurranser. Avslutningen blir en morsom og fargerik parade, reklameres det på kommunens hjemmeside.

Vi har de ferskeste bildene fra lastesykkelfesten i landets hovedstad. Arrangementet betales via de 100 millioner kronene byrådet har forsynt seg av for å feire seg selv.

- Festen toppes med en parade hvor privatpersoner og bedrifter møter opp med lastesyklene sine. Hundrevis av brukere skal mobiliseres: ønsket er å lage verdens lengste lastesykkelparade. Spektakulær, morsom og fargerik – til inspirasjon for hele byen og verden rundt, skriver byrådet i en melding til befolkningen i Oslo.




DEBATT: - SKAL DU BRØLE I DAG? NORGE KAN IKKE REDDE VERDEN

- La oss snakke litt om CO2, miljøpolitikk og mennesker, eller kanskje du er en av de som skal brøle foran stortinget i dag, skriver Lars Nilsen.

MDGs 5. kandidat i Oslo.

MDGs 5. kandidat i Oslo.

Norges utslipp av CO2 er 53 millioner tonn, de totale globale utslipp er på 35 milliarder tonn. Det vil si at Norges utslipp er på 1,5 promille eller 0,15 prosent av verdens menneskeskapte CO2-utslipp. 50% reduksjon av Norges CO2-utslipp utgjør 0,075 prosent.

2003 var det siste året OECD-landene slapp ut mer enn land utenfor OECD. Siden har utslippene fra OECD-regionen falt med 7,6%, mens utslippene utenfor OECD har økt med 72%, og øker fortsatt. I 2018 sto OECD for 36% av utslippene, mens land utenfor sto for 64% av utslippene. Kina alene står for mer enn 11 milliarder tonn CO2 i året, eller 30 % av globale utslipp, altså verstingen i klassen. Kinas utslipp økte med 2,3% i 2018. Økningen i Kinas utslipp i 2018 var fem ganger så store som Norges totale årlige utslipp. Og dette sett i lys av hvilke tiltak norske politikere setter ut i livet, det være seg bompenger, elbil-incentiver, CO2-avgift, kjøreforbud på søndager, byer stengt for biltrafikk, kjøtt-restriksjoner, utbygging av vindkraft, nedleggelse av olje- og gassindustrien, osv.

Selv om vi alle sluttet å kjør bil i morgen, så ville det ikke engang gi målbare resultater på verdensbasis. - MDGs Lan Marie uttalte på Dagsrevyen at "bompenger vil redde verden". Norge kan IKKE redde verden, men noen tror tydeligvis det. Poenget mitt er at alle disse hals over-hodet tiltakene som alle sammen bærer preg av panikk og desperasjon. Ikke bare slår de bena under mye av det som har gjort Norge til det velstandslandet det er, men samtidig går statlige og kommunale utgifter til himmels. Det vil med andre ord si begynnelsen på slutten for velferdsstaten.

Vi har allerede verdens høyeste matvare-priser, boligmarkedet er tøft, og mange svake grupper sliter allerede fordi de har fått kutt i både inntekter og støtteordninger.
Samtidig som man ser lønninger øke og kjøpekraften likeså for den øvrige delen av befolkningen. Dette betyr at vi i Norge er i ferd med å få en fattigklasse fordi alt skal handle om miljø, og i mindre grad mennesker. Ingen skal fortelle meg at forskjellen mellom fattig og rik vil bli mindre i fremtiden, langt i fra, den vil øke og vi vil få et markant klasseskille hvor en stor gruppe mennesker ikke lenger har muligheten til å delta i samfunnet på samme måte som de som har råd til å kjøpe seg frihet.

For de som er engasjert, så vet man at det finnes tusenvis av mennesker som har gitt uttrykk for dette i sosiale media, kommentarer i aviser, blogger, osv. Og som gir en beskrivelse av hvor dyrt, tungvint og tidkrevende livet har blitt etter at man f.eks har fått parkering byttet ut med sykkelfelt og bomstasjoner har poppet opp på hvert hjørne. Mange av disse menneskene har måtte flytte til andre steder hvor det er mulig å eie en bil, fordi man er avhengig av bil for å få hverdagen til å gå rundt. Og dette gjelder mennesker i alle aldre og samfunnslag.

Hvordan ville du likt å bli tvunget til å enten flytte eller selge bilen din fordi dagens politikk hindrer deg i å eie én på stedet du bor, og kanskje har bodd hele livet? Og det er ikke bare et stort klasseskille som vil bli en konsekvens av dette, men veldig mange vil i tillegg bli isolert i det nye samfunnet.

La meg ta et eksempel, denne hysteriske fjerningen av parkeringsplasser som kommunen bedriver berører veldig mange. Slik som p-plasser ved gamlehjem og andre steder hvor det bor eldre og syke. Familien og venner bor ofte et stykke unna og helgene er tiden hvor man har tid til besøk, søndag er ofte en tradisjonell dag for slikt.

Bil er ofte et foretrukket fremkomstmiddel og spesielt hvis man er flere, men hvis man ikke kan parkere faller den muligheten bort, det samme gjelder hvis det innføres kjøreforbud på søndager. Kollektiv-transport blir i mange tilfeller for tungvint, tidkrevende og mange ganger dyrere enn å kjøre bil. Dette er en av mange grunner til at jeg sterkt misliker denne såkalte krigen mot bilen, og alt den fører med seg av trøbbel og problemer. Poenget mitt er at det er greit å tenke miljø, men det er ikke nødvendig å være så ensporet at man faktisk mister bakkekontakten totalt. Slik som de tydeligvis har gjort i Oslo, hvor alt de er opptatt av er å bli hedret internasjonalt.

Jeg blir regelrett fortvilt over pengebruken og stormannsgalskapen til Raymond & co - miljøpriser er ikke gratis, byrådet betalte 800.000 for sin! I tillegg feirer de seg selv med pomp og prakt for over 100 millioner, så pengene sitter løst i klimasaken. Det er selvfølgelig stas for pampene på rådhuset å kalle seg verdens miljøhovedstad. Hva det i virkeligheten koster og hvilke konsekvenser det innebærer for mange snakker ingen høyt om. Det er forskjell på å barbere seg og kappe av seg hodet!

Det må bli slutt på at norske politikere oppfører seg som trassige drittunger i en godtebutikk, den eneste forskjellen er at de ikke kaster seg på gulvet og skriker når mamma sier nei, men istedet tar de "godteriet" fra de svake gruppene i samfunnet. Hvor er den sunne fornuften og den mellom-menneskelige forståelsen, er det meningen at Norge skal bli et land kun for de unge med god råd og bra helse? Jeg vet hva jeg skal stemme, jeg stemmer på noen som faktisk klarer å ha 2 tanker i hodet samtidig, både mennesker og miljø. Godt valg!

HER ER VERDENS DYRESTE SYKKELPARKERING

9392D5FB-6A30-49F8-B7DC-CAC6165B1BFF.jpeg

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (32) svir av 100.000 kroner hver måned for en parkeringsplass for 160 sykler i landets hovedstad.

Leieavtalen hun signerte i 2017 tilsvarer en kvadratmeterpris lik de dyreste kontorene i Oslo. For eksempel lokaler hos Shippingklubben i Haakon VIIs gate 1 der husleien er 4000 kroner per kvadratmeter, samme som Berg betaler i parkeringsplass-husleie.

Byråd Berg smilte som vanlig fra øre til øre da hun høyt kringkastet byrådets sykkelparkering på Oslo S. Hun hadde nettopp inngått en 10 år leieavtale med Bane Nor til den nette sum av 12 millioner kroner. Det innebærer at Berg betaler 75.000 kroner per sykkelplass gjennom de samme ti årene, eller over 600 kroner per måned i kommunal parkeringsstøtte.

Parkeringsplassen er målt opp til å være 300 kvadratmeter, og den er innpakket i de nydeligste materialer og det er særlig lagt vekt på lysdesign.

Vår fotograf var i dag å sjekket verdens dyreste sykkelparkeringsplass ved Oslo S.

Skjermbilde 2019-08-29 kl. 13.00.27.png

MDGs 100.000 trær trenger like mye plass som alt innenfor Ring 1

Byråd Hanna Elise Marcussen (MDG).

Byråd Hanna Elise Marcussen (MDG).

MDG i Oslo vil plante 100.000 nye trær i landets hovedstad. Dette tar like mye plass som hele arealet innenfor Ring 1. Arealet tilsvarer også 160.000 parkeringsplasser eller 300 fotballbaner.

- 100.000 løvtrær i en by trenger minst 2 kvadratkilometer areal. Velger man gran halveres arealbehovet, sier høyskolelektor Petter Økseter Høgskolen innlandet. Han understreker at disse tallene baserer seg på profesjonelt skogbruk der trærne står tett for å få høy kvalitet på stammen.

69336413_596963687501250_6205942788819779584_n.jpg

Ring 1 i Oslo strekker seg fra Slottet til Oslo S og fra Akershus festning til SAS hotellet. Ganske nøyaktig 2 kvadratkilometer må til for å huse Storting, regjering, tingrett, butikker, restauranter, parker, museer og alt det andre Oslo sentrum (Ring 1) har og by på.



image_18.jpg

Oslo som sådan har i dag rundt 700.000 trær, og Bymiljøetaten har blant annet ansvaret for å passe på 15.000 trær i sentrum. Hva det kommer til å koste skattebetalerne å kjøpe 100.000 trær, fagmessig planting og løpende profesjonell trepleie har trolig ikke MDG noen anelse om.

For å anskueliggjøre kostnadene må MDG regne med at bare det å kjøpe 100.000 trær fort koster 100 millioner kroner. Hvor m


12 TING LAN MARIE BERG (MDG) HAR GJORT FOR MILJØET:

69240787_10212501450124916_5392237556437876736_o.jpg

1) Har satt Oslo-rekord i veisalting tre år på rad.

2) Har forgiftet Nordmarka med giftig snø. Massiv tre-død.

3) Skulle holde et 15 minutters foredrag i Mexico city. Tok med kjæresten og ble der ei uke på en luksus-strand.

4) Gjør storshopping på Nordby Shoppingsenter Svinesund.

5) Tar diesel-drosje til NRK for å beordre dieselbil-forbud.

6) Fjerner alle parkeringsplasser i 56 mil vei i Oslo. 56mil i begge retninger! 

7) Gir 10.000 kroner til søkkrike overskuddsbedrifter bare fordi hun vil at Oslo skal fylles med lastesykler.

8) Bruker millioner av skattebetalernes penger for å gi støtte til personer som trenger høner eller vil lage en grønnsakshage i en tilhengeren. 

9) Erstatter bil med shuttlebusser for de som er dårlig til beins.

10) Bilforbud på søndager.

RAYMOND JOHANSEN VILLE HA 80 KRONER I BOMMEN

snø vei (41).jpg

I 2016 ville byrådsleder Raymond Johansen at det skulle koste 80 kroner å passere en bomstasjon i Oslo. MDG og Venstre fremmet nylig krav overfor byrådslederen å bli med på å heve bomtakstene vesentlig, men nå sier Johansen nei for andre gang. Hvorfor blir han ikke med på bompenge-laget?

Det var VG som 11. juli avslørte pikante dokumenter fra forhandlingene mellom røde og blå politikere om Oslo-pakke 3.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pLVwLw/oslo-byraadet-ville-ha-minst-80-kroner-i-bomtakst-i-rushen-hoeyre-reagerer

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pLVwLw/oslo-byraadet-ville-ha-minst-80-kroner-i-bomtakst-i-rushen-hoeyre-reagerer

- Det er dokumenter fra forhandlingene om den store samferdselsavtalen Oslopakke 3 og og bompenge-inntektene som skal finansiere prosjektene, som viser Oslo-byrådets hittil ukjente ståsted. I et detaljert skjema fra mars 2016, som VG har fått tilgang til, foreslo sekretariatet for Oslopakke 3 at personbiler/diesel skal betale 80 kroner for å kjøre gjennom bomringen inn til Oslo i rushtidene - og 48 kroner utenom rushtidene, kunne tabloidavisen fortelle sine lesere.

Venstre gikk nylig ut og vil øke bomskatten fra 31 til 62 kroner per passering, mens MDG lukter på 100-kroners tallet.

Alle spør seg nå følgende:

- Er det om ikke annet en teoretisk mulighet for at Raymond Johansen ombestemmer seg og blir enig med seg selv i 2016-versjon?

FOLKETOM LEKEPARK VED FESTNINGEN

FOLKETOM LEKEPARK VED FESTNINGEN

KULENE PÅ BYRÅDETS NYE LEKEAPPARAT KOSTER 203.000 kroner

Raymond Johansen og hans byråd har kjøpt et nytt lekeapparat til Fridtjof Nansens plass. Bare kulene koster 203.000 kroner.

snø vei 23.jpg

Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo følger byrådet tettere enn alle andre medier i Norge. I dag presenterer vi Oslo i bilder (26. august mellom 12.30 og 13.30). Dette er det såkalte “yrende byliv”, der bilistene har blitt Oslo-politikernes største fiende.



BOMPENGER TIL HIMMELS MED MDG

snø vei (39).jpg

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) lover skyhøye takster i bomringene i Oslo. Hun omtaler økningen som “vesentlig”. Trolig vil Berg at det skal koste 100 kroner per passering.

- Vi vil øke bompengene for å kutte i kollektivprisene. Bompengene bør vesentlig opp i neste periode for å få ned biltrafikken og sikre penger til de store kollektivprosjektene som ikke er finansiert, uttaler Berg (32) til Dagbladet.

For å bøte på den ekstremt kraftige skatteøkningen for privatbilister og yrkessjåfører som rammes veldig hardt, skal Berg gjøre det litt rimeligere å ta trikk, buss eller t-bane. Det hjelper ikke.

Så sent som i mai, da Berg var i permisjon, gikk MDGs partileder Arild Hermstad (52) som vikarierende samferdselsbyråd ut i VG og sa “nok er nok”. Han mente i følge VG at smertegrensen var nådd.

Skjermbilde 2019-08-25 kl. 19.47.44.png
69105821_606886786385165_4513370046608703488_n.jpg


HVORFOR STJELER LAN MARIE BERG EN LASTESYKKEL?

Skjermbilde 2019-08-22 kl. 14.52.43.png

I går stjal MDG-byråd Lan Marie Berg en lovlig parkert lastesykkel på Egertorget i Oslo. Finn frem “popcorn” og les den alvorlige og elleville historien.

snø vei (35).jpg

Jeg sitter hos Brasserie France og spiser lunsj sammen med en journalist, og vi skal egentlig kun snakke musikk. Så ringer telefonen. Den handler om vårt prosjekt Lån Lastesykkel på Egertorget. www.lanlastesykkel.no.

- Du, jeg så nettopp to karer i arbeidsklær som trillet deres lastesykkel bortover Karl Johans gate.

- I huleste, utbryter journalisten, mens jeg bryter opp fra bordet og runder raskt hjørnet i Øvre Slottsgate og ser at lastesykkelen som har stått lovlig parkert på torget siden påske var søkk borte. Som en ør høne flakser jeg rundt og sjekker med folk om noen har sett skurkene.

- Jeg tok et bilde av de som stjal lastesykkelen, sier plutselig en hobbyfotograf. Sekunder senere går vi på Facebook. (Les tekst videre i bildet).

Skjermbilde 2019-08-22 kl. 13.16.22.png

Responsen kommer både raskt og massivt.

Skjermbilde 2019-08-22 kl. 13.20.27.png

Steen & Lund er Norges største gartnerbedrift og har en rammeavtale med Oslo kommune. I fjor gikk selskapet på en økonomisk gigantsmell. Selv om selskapet tjente 630 millioner kroner, surret ledelsen så mye med driften at underskuddet ble på hele 69 millioner kroner.

Klokken 13.23 tikker det inn en sms til Steen & Lunds markedssjef. (Les tekst videre i bildene under).

IMG_058m8.jpg
IMG_0589.jpg
IMG_0590.jpg

Å få snakke med ansatte i Bymiljøetaten er ikke lov, men denne ettermiddag vil vår herre at det skal skje et mirakel. Bymiljøetaten sentralbord deler villig vekk mobilnummeret til Stenerud og vi er i gang.

Hun trives svært lite når hun får spørsmålet, hvorfor har du stjålet lastesykkelen vår, og hun snakker i vei om reklamesykkel og ulovligheter. Vi som hører samtalen skjønner fort at dette neppe er hennes skyld, og vår mistanke blir raskt bekreftet:

- Vi har fått en politisk beskjed, sier Stenerud og forteller at lastesykkelen nå står på et lager på Sørenga.

“En politisk beskjed” heter i denne saken Lan Marie Berg. MDG-byråden er Bymiljøetatens øverste sjef og når Berg sier “stjel den sykkelen”, da må Stenerud hoppe, noe altså også Steen & Lund velger å gjøre.

For å tydeliggjøre alvoret, og ikke minst sikre verdier ved et eventuelt forsikringsoppgjør, forteller vi Stenerud at klokken 14.00 må vi dessverre melde inn tyveriet til politiet, hvis ikke den slippes ut av fangenskapet på Sørenga.

Stenerud liker situasjonen enda mindre, og før vi avslutter samtalen utbryter hun noe jeg raskt noterer ned på den franske restaurantens papirduk:

- Vi har ikke noen glede av denne sykkelen.

IMG_0569.jpg

Klokken 14.04 sier det pling i min telefon. Stenerud er tilbake.

Skjermbilde 2019-08-22 kl. 14.39.31.png

Alle kan litt om lover og regler vet at ingen trenger en kommunes tillatelse til å eie eller sette fra seg en sykkel. Vi har i tillegg grundig sjekket reglene for lastesykler, som altså er å betrakte som en vanlig sykkel uansett lengde, bredde eller tyngde. Er du lastesykkel-eier kan du sykle hvor du vil og parkere hvor du vil, så fremt ikke grunneier har skiltet “Parkering forbudt for sykler”.

Lan Marie Berg er også den som har gitt mange millioner kroner til rike privatpersoner og bedrifter med kjempeoverskudd i form av lastesykkel-støtte. Senest i sommer ga hun nye millioner til 188 lastesykler. Vår lastesykkel fikk også tilsagn om 10.000 kroner, men vi trakk søknaden av hensyn til de som betaler skatt.

Så hvorfor stjeler “samferdselsministeren” i Oslo en lastesykkel? Det må nesten Lan Marie Berg svare på selv, og hennes forklaring er selvfølgelig velkommen i våre spalter. I mellomtiden kan jo vi diskutere kriminalitet, ytringsfrihetens vilkår og politikeres myndighetsmisbruk?

Her er dagsferske bilder av lastesykkelen som når står den den skal stå, riktignok med ny lås som vi skattebetalere har betalt. Ta gjerne en selfie sammen med “kjendisen” neste gang du går forbi.




DERFOR BØR DU STEMME PÅ RAYMOND JOHANSEN

Her gir vi deg 10 grunner for å stemme Oslo Arbeiderparti og Raymond Johansen.

(Foto: Sturlason)

(Foto: Sturlason)

1) Byregjeringssjefen Raymond Johansen
Allerede kort tid etter valget i 2015 ble det klart at Raymond Johansen ville sette en egen standard. Å være leder for et byråd var rett og slett ikke bra nok for Raymond. Nei, Byregjering skulle det være. Dette er i strid med kommuneloven, men Raymond ville ikke gi seg før kommunalministeren satte foten ned. Det pompøse byregjeringstullet ble et stort personlig nederlag for Raymond Johansen.

2) Boligbygg-skandalen
Et område hvor det rødgrønne byrådet virkelig skulle gi gass var kjøp av kommunale boliger. Her ble både leiligheter og bygårder kjøpt hals over hode, med den følge at kommunen betalte for mye. Lure eiendomsbaroner med tvilsom forretningsførsel tjente mange millioner. Kommunens kontrollapparat fra Boligbyggs styre, byråd Geir Lippestad og Kommunerevisjonen sviktet. En av Boligbyggs innleide boligkjøpere og en eiendomsinvestor er siktet av Økokrim mens Boligbyggs styre, administrasjon og byråd Lippestad har måttet gå av. Skandalen har kostet kommunen minst 100 millioner

3) Byrådslederens bror ansetter slektninger i Omsorgsbygg
I en annen kommunal eiendomsetat, Omsorgsbygg, drev broren til byrådsleder Raymond Johansen den reneste nepotisme ved å ansette egne familiemedlemmer. Etter at flere varsler om dette hadde blitt sendt over en lengre periode ble leder for etaten, og altså byrådslederens bror Per Morten Johansen, tvunget til å gå av i 2018.

4) Milliardsmell på oppkjøp av Hafslund
Blant de største økonomiske blunderne er kommunens oppkjøp av strømleverandøren Hafslund. Klønete fremgangsmåte har her gitt kommunen en kraftig smell i retten og vil koste milliardbeløp. Geir Lippestad, som altså måtte gå av på grunn av Boligbyggskandalen, klarte kunststykket å uttale at når kommunen må betale høyere pris viser det at selskapet er mer verdt og at det er bra for kommunen. Med denne logikken bør man i alle fall ikke handle på salg.

5) På trynet med eiendomsskatten
En prestisjesak for byrådet var å få innført eiendomsskatt. Denne ble utformet med et stort bunnfradrag og dermed skreddersydd for å ta «rike» opposisjonsvelgere på Vestkanten. En skatt som rammer kun en mindre del av huseierne på denne måten er på kanten av loven, men kommunen slapp så vidt unna med det i retten. I gjennomføringen gikk kommunen derimot på trynet da eiendomsskatten for 2016 var utskrevet for sent og var dermed ulovlig. For 2017 har kommunen tatt ulovlig høy skattesats. Kommunen er dømt til å tilbakebetale 250 millioner for 2016 og har tilbudt å tilbakebetale 150 millioner for 2017, altså til sammen 400 millioner kroner.

6) Udemokratisk Bilfritt byliv
Den største striden har stått om samferdselspolitikken. I samferdsels- og miljøpolitikken har MDG fått frie hender til å gjennomføre prestisjeprosjektet Bilfritt byliv. Dette gjøres ved at gate for gate ryddes for biler og parkeringsplasser lenge før noen overordnet plan med konsekvenser er utredet og vedtatt. Denne udemokratiske gjennomføringen skapte også bråk internt med den følge at lederen for prosjektet fikk sparken da han ikke uten videre ville gjennomføre prosjektet på denne måten.

7) Sløsing på råtnende utekontor og veggmaling på asfalten
De ulike tiltakene i Bilfritt byliv er en skandale i seg selv. Byrådet har sløst penger i øst og vest på den ene gateinstallasjonen som har vært mer latterlig enn den andre. Både estetiske hensyn, praktisk utføring og kvalitet har feilet totalt i mange tilfeller. Mange millioner kroner har blitt brukt til å erstatte parkeringsplasser med råtnende utekontorer, prikker på asfalten malt med veggmaling, rustende jernkasser begrodd med ugress og mye annet tull.

8) Ville bruke 118 millioner på å feire seg selv
Oslo ble utnevnt til Europeisk miljøhovedstad 2019. Dette ønsker det sittende byrådet å feire noe grenseløst. Her er det lagt opp til en lang rekke aktiviteter hvor hovedformålet helt klart synes å være å overbevise byens innbyggere om hvor fortreffelig egen politikk er. En liten nesestyver ble tildelt byrådet da opposisjonen og støttepartiet Rødt kuttet betydelig i festbudsjettet i revidert budsjett før sommeren.

9). Betalte bloggere millionbeløp for å skrive fake news
Tidlig på sommeren ble det kjent at Oslo kommune har betalt millionbeløp til unge bloggere, eller influensere som det nå heter, for å fortelle om hvor klimasnille de er. Deriblant 17 år gamle Herman Dahl som har reist med fly verden rundt. Ingen flyskam der nei. Betalt klimasludder som overhodet ikke passer med avsendernes levde liv kan ikke kalles annet enn fake news. På skattebetalernes regning med det formål å overbevise de unge om fortreffeligheten av byrådets politikk.

10). Venninneoppdrag fra Klimaetaten
På forsommeren i år ble det kjent at Klimaetaten som er styrt av tidligere SV-politiker Heidi Sørensen har brukt hele 30 millioner kroner på PR-hjelp. Det delikate i saken er at Sørensens partivenninne satt på andre siden av bordet og at avtalen hadde vokst betydelig i omfang, fra 12 til 30 millioner, uten at kommunen hadde gjort noen ny utlysning. Dette er en svært tvilsom praktisering av anbudsreglementet og gir inntrykk av kompis-business.

(Ført i pennen av Kjell-Magne Rystad).


Oslo-folk nektes å demonstrere foran rådhuset

Demo.jpg

Oslo kommune vil tydeligvis ikke ha “Nok er nok”-protester foran Oslo rådhus. På uriktig grunnlag blir demonstranter nektet å bruke Fridtjof Nansens plass de 33 siste dagen i årets valgkamp.

Årets store bomdemonstrasjon går likevel som planlagt , men foran Stortinget 24. august klokken 15.00.

- Dette viser frem den galskapen Raymond Johansen representerer som politiker, sier bompenge-motstander Cecilie Lyngby. Hun søkte om å arrangere en demonstrasjon mot bomringene i Oslo via en mail hun sendte så tidlig som 9. april i år. Dagen hun ønsket å samle Oslo mot Ap-byrådet ble fastsatt til lørdag 24. august. Hennes søknad ble blankt avvist av Bymiljøetaten, fordi Fridtjof Nansens plass var opptatt i perioden 8. august til dagen etter valget den 10. september.

IMG_0522.jpg

- Jeg forstod ingen ting av dette, og jeg trodde rett og slett ikke på at det skulle være arrangementer ved Oslo rådhus hver dag fra 8. august til 10. september. Vi ble tvunget til å flytte arrangementet fra Oslo Rådhus til Stortinget. For oss handler det om at Raymond Johansen ikke vil se sinte Oslo-folk som roper “Nok er nok” utenfor kontorvinduene sine, mener Lyngby.

Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo har forsøkt å komme til bunns i kommunens “antidemokratiske praksis”, og her er historien så langt vi kjenner den.

Så tidlig som 5. oktober 2018 ble det sendt en søknad fra bystyrets sekretariat til Bymiljøetaten der spesialrådgiver Astrid Wergeland Biem ber om å få leie Fridtjof Nansens plass de siste 33 dager av valgkampen. Formålet med leieavtalen er å oppføre en liten bod for forhåndsteming. Etatens saksbehandler følger opp denne “søknaden” og fører inn “opptatt” i etatens bookingsystem.

Nå viser det seg at det slett ikke er satt opp en “stemme-bod” på Fridtjof Nansens plass, og Biem bekrefter i dag at det heller aldri vil bli satt opp en slik. Med andre ord, bystyrets sekretariat hadde aldri noe behov for å leie Fridtjof Nansens plass i 33 dager.

Tydeligvis har ikke Bymiljøetaten noen særlig kontroll over hva de leier ut av kommunal grunn, fordi når vi i dag ringer til saksbehandler Eva Winger hos Bymiljøetaten og spør om vi kan demonstrerer ved rådhuset får vi samme svar som Lyngby fikk 9. april. Plassen er opptatt.

Raymond Johansen har tidligere uttalt klart å tydelig til Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo at det er han som er ansvarlig for alt som skjer i Oslo kommune.

Herr+Nilsen+(11).jpg
Skjermbilde 2019-08-20 kl. 10.23.45.png