Byråd Berg lover: Nye t-banestasjoner blir ikke monumentale praktverk

Fornebubanens nye t-banestasjoner og de vinnende arkitekter ble i dag presentert av samferdselsbyråd Lan Berg (MDG).

15.Bergtatt Vakero hovedperspektiv 2.2000x1125.jpg

Den åtte kilometer lange Fornebubanen er anslått å koste 11 milliarder kroner (2014-kroner). Går alt på skinner, står den klar til 2025, kunne Nettavisen fortelle sine lesere i september.

Slik frem la byråden sitt rasjonale for en ny tunnel og stasjoner:

- Vi har tradisjon i Oslo for spennende, funksjonell og nøktern arkitektur på T-banen. Denne tradisjonen er byrådet opptatt av å ta med videre når vi nå gjennomfører den største kollektivutbyggingen i Oslo-regionen siden T-banen ble bygget etter andre verdenskrig, mente byråden i lokalavisa Vårt Oslo.

Her er utfallet av arkitektkonkurransen.

* Skøyen stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt: «Lyssprekk».

* Vækerø stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt «Bergtatt».

* Lysaker stasjon: Asplan Viak, Longva arkitekter og Arup. Prosjekt: «Lysakers hjerte».

* Fornebuporten stasjon (tidligere Arena): Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Himmelen under».

* Flytårnet stasjon: Mestres Wåge Arkitekter/Mestres Wåge Arquitects SLP/Imago-Atelier de Arquitectura og José Gigante. Prosjekt: «Volare».

* Fornebu stasjon og driftsbase: Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Underjordisk landskap».