BYRÅDET BYGGER LASTESYKKEL-GARASJER OG LEIER UT GRATIS

Ap-byrådet er nå i full gang med å bygge garasjer for lastesykler i bydel Sagene. Leiekontrakten viser at kommunen tar alle bygge- og tomtekostnadene, mens lastesykkel-eiere betaler null i garasjeleie. De lengste lastesyklene er 3,50 meter lange. Slik gir Oslo kommune bort kommunal grunn til eiere av MDG-traktorer.

Catan-titanium-Cargobike_lightweight-mixed-surface-gravel-cargo-bike_unique-linkage-arm-steering_engineered-flex_complete-angled.jpg

I følge byrådet skal Oslo kommune skal teste ulike løsninger for sikker sykkelparkering på kommunal grunn i bydel Sagene. Derfor gikk Bymiljøetaten og MDG-politiker Sirin Stav tungt ut i pressen og ba sykkel-eiere å søke om garasje innen 28. juni.
- Mange er lei av å hente sykkelen opp fra boden, men bekymret for at den skal bli stjålet, sa Stav til lokalavisen Vårt Oslo tidligere i år. Stav ble omtalt som hjernen bak garasjebyggingen.

Sirin Stavs store forbilde er miljøbyråden i Oslo.

Sirin Stavs store forbilde er miljøbyråden i Oslo.

Bydelspolitiker og hjernen bak byrådets store satsing på garasjebygging i Sagene bydel Sirin Stav.

Bydelspolitiker og hjernen bak byrådets store satsing på garasjebygging i Sagene bydel Sirin Stav.

- Vi søker borettslag og sameier som har behov for låsbare garasjer til sykler og lastesykler. Det er også mulig for privatpersoner å søke om låsbare garasjer for lastesykler. Oslo kommune dekker innkjøp og etablering av sykkelgarasjene. Aktuelle søkere vil bli kontaktet, heter det i utlysningen.

Skal Raymond Johansens garasjebygging bli velykket bør de ikke være mindre enn 12 kvadratmeter. En lastesykkel er gjerne 3,50 meter lang og 1,20 meter bred. Hvor mye hver lastesykkel-garasje, inkludert tomtekostnadene kommer til å tappe kommunekassen for, er ikke kjent.

Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo har bedt om fullt innsyn i dette byggeprosjektet.

Slik ser søknadsskjemaet ut.