DEBATT: - Jeg er blind. Det er ikke noe rart at vi sier ja til bilen

For meg er det tryggere å bruke bil enn å bruke kollektivtransport! Kanskje også for mange andre som også har handikap og de eldre som er dårlig til bens? 

Hvor svikter det? Hvem har ansvaret? Hvem bryr seg? Hvem bestemmer? Hvem tenker på de reisende? Hvor ble det av empatien? Å ta hensyn, hva betyr det? Hvorfor må det være så vanskelig å være pensjonist og handikapet? Hvor ble det av forståelsen? Hvem tenker på andre enn seg selv? Hvor mye penger er folket vært? Hvor mange må lide og skade seg? Hvem tør å si, alt dette skal helt klart bli utført? Hvem tør å innrømme at de har gjort feil? Når blir det en endring på dette?

Kollektivtransportproblemet i Oslo. Byen med det store hjerte? Hva mener de egentlig med det? Tror de mener, byen med det lille hjerte? Hjerte kan ikke være så stort, når de roter det til som de gjør? Som sagt, Hvem, hvordan, Når? 

Det jeg lurer på er som følger:

Oslo Sporveier ansetter folk til å kjøre T-bane. Men hva lærer de?
Når de skal gi info om ting via en høytaler roper de høyt. Høytaler har meget skarp lyd. De snakker fort og meget utydelig. Litt av poenget med å gi info er vel at vi skal høre hva de sier og forstå det? Det er kav umulig å høre og forstå!
Når de stopper, åpner jeg døra. Når jeg har gått inn starter de alt for fort å kjøre. Tenker dere noen gang på at det er mange som er dårlig til bens? Selv er jeg altså blind. Hvis de starter med en gang, klarer ikke jeg å finne noe å holde meg fast i. Jeg trenger også et sted å sitte. Mange eldre mennesker med stokk og rulator trenger også å sitte. Men hva skjer når banen starter og rykker til? Jo vi mister balansen.

Et fall kan være nok til å skade seg for resten av livet! Lavt under kanten over døra er det også. Kan dere se det for dere når jeg som er blind, 212 cm høy med sko skal inn døra? Jeg må dukke, men når man er blind og så høy er det vanskelig å vite hvor mye jeg må dukke. Hvor ofte tror dere jeg slår hodet! Banen må stå stille minst et til to min for at vi skal finne et sted å sitte. Det er meget lavt under de rør i taket man skal holde seg fast i også. Jeg slår meg i hodet hver gang. Tror dere det er godt å slå seg i hodet?

Vogner i gamle dager var høyere i døren og under tak. Det var ikke lave rør i taket heller. Er det ingen som tenker over Helse miljø og sikkerhet mer? På buss og trikk kan man be sjåføren vente til jeg får satt meg. Men dette funker ikke på T-banen. Hva med å ha de seter som er nærmest døra prioritert til de med handikap? Slik at vi altid vet hvilke plasser som er hvor og raskt kan nå de?

Dere må begynne å ta hensyn til oss snart. Vi er ganske lei av dette! Betyr ikke universal utforming noe for dere? Dere ønsker at folk skal reise med banen, men da må de også være slike at det er trygt! Hva hvis jeg faller, slår meg og ikke klarer å reise meg? Hva skjer da? Hvem hjelper meg da? Hvem kan gjøre skaden godt igjen? Har dere ingen empati for oss som trenger det lille ekstra?

Hvordan får en blind betalt bilett? Automaten funker ikke for meg. Hvis jeg ikke får betalt, hva skjer når det blir kontroll? Tror dere vi synes det er hyggelig å måtte krangle med en kontrollør og skal bevise at man er blind? En kontrollør har jo ikke lov å holde meg fast eller stoppe meg fysisk når jeg skal av og ikke har gyldig bilett, men alikevel, det er ingen hyggelig opplevelse å bli antastet av en slik! På tide at dere gjør noe! Det er kanskje ikke viktig for dere, men det er viktig for oss! 
Men grunnen er vel, at det koster penger, og vi er ikke vært de kostnadene?
Johnny Bustenskjold fra Oslo. 

53811995_2817370368488440_7241358759916732416_o.jpg