DEBATT: RAYMOND JOHANSENS RAGNAROK - OSLO AP STUPER

- Raymond Johansen ble aldri en populær byrådsleder. Nå må hele partiet tåle historisk lav velgeroppslutning, skriver Jarle Aabø.  

Hele 5,5 prosentpoeng raste Oslo Arbeiderparti, en krisetall hovedpersonen oppsummerte i to punkter:

 1) Partiet har vært nede 19 prosent på Oslo-målinger nylig.

2) Dagens 26,5 prosent er beste resultat siden stortingsvalget i 2017.

Vært nede i 19 prosent? Hvilke målinger det her er snakk om forteller ikke Aftenposten som intervjuet Raymond Johansen om ekstrem-fallet, men trolig kan dette være interne målinger som alle politiske partier gjør løpende. Hvis de 19 prosentene speiler valgstemningen i Oslo er ikke Ap lenger i en krise, partiet står mitt et ragnarok.  Fra 32 til 19 prosent er langt verre tall en det Jonas Gahr Støre klarte når hans upopularitet var på et høydepunkt. 

At Johansen viser til stortingsvalget 2017 for å dempe effekten av minus 5,5 i en Oslo-måling er nesten litt rørende naivt. Sannheten er at det siden 1945 har vært høyst uvanlig med så dårlige tall for Oslo Ap.

Vasser i skandaler
Raymond Johansen har aldri vært en populær politiker, og han har kun seg selv å skylde for det. Å starte prosjekt rødt-grønt byråd høsten 2015 med å erklære seg selv som byregjeringssjef kommer alltid til å stå igjen som et kroneksempel på utøvelse av dårlig dømmekraft. 

Og når neste historie ut var alle pinlighet rundt en Audi A8 som alltid vil bli husket som ”The Raymobil” viser med en overveldende tydelighet at Johansen ikke er en del av folk og grasrot. Det toppet seg selvfølgelig da Johansen ble fersket i å bruke luksusbil med privatsjåfør for kveldsbesøk hos sin kjære. De fleste takler trikk fra rådhus til eksklusive Frogner.

Slike symbolsaker har politikere en tendes til å overleve, fordi folk glemmer fort og vil jo helst se det store bildet. Det bildet som viser hvilken politikk som utøves og hva det betyr for den enkelte, nabolag, bydel og hovedstad. Og det er nettopp her forklaringen på hvorfor velgere rømmer fra Raymond Johansen. 

Johansen har vist i praksis at han er mer opptatt av å feire seg selv, enn å hjelpe de fattige, de syke og de gamle. 118 millioner kroner til en miljøhovedstadspris Johansen betalte 700.000 kroner for å få, har svidd seg inn i velgernes hukommelse og de har møtt den slags sløsing med forakt. 

Snømåkingen har kollapset to år på rad under Johansens ledelse, og mange husker fortsatt hans historiske uttalelse da han som samferdselsbyråd i Oslo forlangte at folk fikk jaggu meg ”måke sjæl” istedenfor å klage til hans kontor. 

Effekten av Oslos nye Raymond-Ringen (53 nye bomstasjoner) har allerede slått tungt inn døren til byrådslederens kontor, men når de første regningene fra Fjellinjen kommer før valget vil det skape en eksplosjon i Aps velgermasse.

Folk har også merket seg stadig hyppigere bruk av påstander om korrupsjon og kameraderiet, krig med egne etater, manglende sammenheng mellom liv og lære og en arrogant holdning overfor Oslos befolkning.

Kriger mot hundretusener
Likevel er det all grunn til å tro at det er selve krigen mot bilen og de mange groteske konsekvensene den gir for folk flest som virkelig har fått velgere til å snu ryggen til rørlegger´n som fortsatt tror han lever som en nøktern mann fra Grorud. Jaguar med privatsjåfør er sjelden å se på Stovner, Ammerud og Romsås.

I Oslo det registrert nesten 400.000 person- og varebiler. Disse brukes av langt flere enn 400.000 bilister. Disse hundretusenvis av velgere møter 24 timer i døgnet Ap-Raymonds bilpolitikk. Bilen er blitt svindyr å bruke, parkeringsplassene raderer Johansen ut i høyt tempo og snart blir det bilforbud innenfor Ring 2?

Hvor mange ganger i døgnet det ytres at ”Raymond Johansen har ødelagt Oslo” i sosiale medier, på puben, på kafeen, på T-banen og over nabohekken er det ingen som har oversikt over, men jeg er rimelig sikker på at  uttrykket er i ferd med å bli felles-eie for alt for mange. Og når alt for mange stiller seg bak budskapet ”Raymond har ødelagt Oslo” står byrådslederen overfor en tung oppgave. Hvordan skal han klare å snu fritt fall på meningsmålingen, når velgerne ikke liker han lenger?

 Å fortsette “krigen mot bilen” og “million-festen for miljøprisen” er neppe en anbefalt oppskrift. Valget 2019 kommer til å bli “Raymonds ragnarok”.