EKTEFELLE RYDDER OPP: Bilfritt byliv handler ikke om klima eller luft likevel

Tidligere i år predikerte byråd Lan Marie Berg at bilene måtte bort fra Oslo, fordi MGD “ville fikse Oslolufta”. Så viste det seg at luften i hovedstaden var mer enn ren nok.

Skjermbilde 2018-09-25 kl. 21.48.31.png

Nå erklærer byråd Bergs ektefelle Eivind Trædal at det hverken handler om luft eller klima. I MDGs verden tar bilene i Oslo for mye plass. Derfor skal sentrum bli bilfri og resten av hovedstaden skal praktisere en så bil-fiendtlig politikk som mulig slik at bilen blir en umulighet for Oslos 300.000 privatbiler.

Samtidig øser byråd Berg ut tre millioner kroner i næringslivstøtte for at bedrifter som er avhengig av å frakte varer skal bytte bil med el-lastesykkel. Beregninger fra TØI viser at det må 16 lastesykler til for å erstatte en varebil. Dette kan skape stor plassmangel i Oslo, hvis Bergs drøm om en total bilfri Oslo blir iverksatt.

Det er nå registert 74.820 varebiler i Oslo. Skal de erstattes med transportsykler betyr det 1,2 millioner lastesykler dukker opp i hovedstaden.

Transportøkonomisk institutt har sett nærmere på lastesykler og her er listen over de negative siden:

  • Lavere hastighet som kan resultere i lengre tidsbruk på rutene. Dette gjør at lastesykler er best egnet i sentrumsnære byområder eller andre områder med kort avstand mellom stopp.

  • Lavere hastigheter begrenser avstanden der slike sykler er egnet å bruke.

  • Eksisterende lagre/distribusjonssentre er ofte plassert i utkanten av byområder.

    Dette kan gjøre det vanskelig å utføre transporten med lastesykler.

  • Omorganisering av verdikjeden kan være nødvendig for å kunne distribuere med

    lastesykler. Dette involverer også et distribusjonssenter nærmere sentrum som kan

    føre til høye ekstrakostnader på grunn av høye leiepriser.

  • Manglende aksept fra logistikkaktører og de som gjennomfører transportene.

Skjermbilde 2018-10-12 kl. 17.13.09.png
Skjermbilde 2018-10-12 kl. 17.11.06.png
utekontor_nedsndd_20180212-2037183-8-1518431785613.jpg

Av Jarle Aabø