FNB: OSLO HØYRE KAN "BLI DREPT" AV NYTT BOMPARTI

I Bergen falt Høyre med nesten fem prosent da måling viste at FNB brått hadde over 20 prosent av velgerne i ryggen. I Oslo kan Høyre gå på en kjempesmell hvis FNB får luft under vingene.

Saida Begum vil bli i ordfører i Høyres sykkelby Oslo.

Saida Begum vil bli i ordfører i Høyres sykkelby Oslo.

Så langt er det ingen som vet hvor mange som kommer til å stemme på FNB i hovedstaden. Norsk presse opererer fortsatt som svært sløve når det kommer til hovedstadspolitikk.

FNB har nettopp tatt av som Oslo-parti, men det synes å ha en rimelig stor oppdrift i sosiale medier. Nok er nok-bevegelsen ser også ut til å vokse og vokse og FNBs program møter det svært mange velgere etterspør.

Kort oppsummert lover FNB sine velgere blant annet følgende:

Skrote dagens bompengesystem og all beboerparkering. Legge ned byrådets “Bilfritt byliv”. Sykkelveier kun etter behov og storsatsing på kollektivtrafikk.

Dette er klar tale som åpenbart kommer til å bli omfavnet av velgere som er lei, sinte eller i harnisk over samferdselspolitikken i Oslo. Disse velgerne stemte neppe Rødt, MDG eller SV ved forrige kommunevalg. Det er all grunn til å tro at FNBs største velgerbase befinner seg i Høyre, og byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg (H) ser ut til å ha stor glede av å hjelpe FNB med at hans egne velgere stemmer på noe annet enn Høyre i september.

Leser man Oslo Høyres valgprogram og ser de ulike valgkamputspill fra Lae Solberg & Co skinner en kraftig grønnfarge gjennom i et for tynt blått lag. Høyre er blitt et sykkelparti, og senest i dag kunne ledelsen fortelle at de ville ha frislipp på bysykler. Samtidig klarte Stefan Heggelund (H) i dag å utbasunere:
– Vi har alle et mål om at Oslo skal bli en større sykkelby.

Å lage Oslo til en sykkelby er i realiteten en krig mot bilen, og for 370.000 bileiere i Oslo er nok bil viktigere enn to gummihjul.

Høyre er ikke bare et sykkelparti. Det er få jeg kjenner som er mer begeistret for bomskatt, enn Høyres byrådslederkandidat. Han har et personlig ansvar for 53 nye bomstasjoner og at bilistene i årets siste syv måneder skal betale 2,7 milliarder i bomskatt for å kunne bruke bilen.

Høyre er ikke bare et bomparti. Oslos blå politikere er også superfan av beboerparkering. Et opplegg som kun har to formål, inndra skatt og gjøre livet surt for bilistene. Selv i ytre strøk av Oslo ruller beboerparkeringssystemet ut i stor fart, mens Høyre klapper for byrådets hurtige takt.

Høyre blir stadig oftere omtalt som MDG-light i sosiale medier. Det er det all grunn til å gjøre innenfor samferdsel. Fester dette etterlatte inntrykket seg blant velgere som har fått nok grønn svindyr symbolpolitikk, kan FBN plutselig oppleve at partiet kjører i 100 på en motorvei mot Oslo Rådhus. Høyre på sin side vil nok oppdage før eller siden at sykkel, beboerskatt og bompenger er “highway to hell”.