Fremskrittspartiet vil vrake beboerparkering i Oslo. Frykter prisen snart kan bli 10.000 kroner. 

- Alle skjønner jo at beboerparkering bare en ny måte å skattlegge hovedstadens bileiere på. Argumentet ”plassmangel” er det ingen som skjønner noe av, sier FrPs toppkandidat Aina Stenersen.

Herr Nilsen (1).jpg

 Fremskrittspartiet ser nå ut til å ha kommet ut av skyggens dal. I går flesket partiet til og garanterte at det ikke blir noe byråd sammen med Høyre, såfremt ikke Høyre går med på å redusere kostnadene i Oslos snart 73 bomstasjoner.

I dag fortsetter Fremskrittspartiet kampen mot Ap-byrådets frenetiske krig mot bilen. Partiet mener at beboerparkering ikke bare er en ekstra og helt unødvendig skattebyrde, den skaper også store sosiale forskjeller. 3000 kroner er mye penger for svært mange, og når det kommer på toppen av en ellers trang økonomi blir bil en byrde man ikke klarer å bære.

- Parkering i nærmiljøet skal og må være gratis. Å få besøk av slekt og venner, å kunne parkere sin egen bil i ei gate på Lambergseter eller på Ullern er et minimum for en by som ønsker å være inkluderende, sier Aina Stenersen.
Hun opplever en flom av frustrete og sinte meldinger fra bilister i Oslo som verken forstår nytten eller hensikten med parkeringsskatten.
- Å betale tusenvis av kroner for en vare du ikke er garantert å få oppleves som blodig urettferdig, sier Stenersen.

18768385_809832509181838_4013506884531702421_o.jpg

Det var høsten 2017 at Aps byrådsleder Raymond Johansen og byråd Lan Marie Berg økte beboerparkeringsskatten fra 300 til 3000 kroner. Samtidig ble ordningen utvidet til å gjelde en rekke nye bo-områder i Oslo. Dette gir Johansen 100 millioner kroner mer å ”leke med”. Stenersen frykter at dette bare er starten.
-  Vi mistenker sterkt at byrådets plan er å øke avgiften fra 3000 til 10.000 kroner i året. For Johansen kan dette også bli en effektiv måte å bli kvitt biler over hele Oslo, fordi hvem har råd til en ekstraskatt som dette?, spør Stenersen.

Daniel Rees, byrådssekretær og hjernen bak samferdselsbyråd Berg uttalte høsten 2017 da prisen steg fra 300 til 3000 følgende:

– I Oslo er det knapphet på plass. Arealet i byen må deles med fotgjengere og syklister. De som bruker plass til bilen, bør betale for det. Mange må allerede betale for en plass i parkeringshus. En plass i sentrum i Oslo er mye verd. 3000 kroner året er på nivå med prisen i andre byer med tilsvarende ordning, og en riktig pris. Få steder i Norge er arealet knappere enn i Oslo sentrum, samtidig som det er gode alternativer til bilen, hevdet han. 

- Historien har vist at begrunnelsen for beboerparkeringsskatt ikke stemmer med virkeligheten, sier Stenersen.