KNA med voldsom medlemsvekst: - Vi støtter ikke bilfritt sentrum 

Kongelig Norsk Automobilklub begriper ikke hvorfor politikerene kaster bilen ut av Oslo sentrum.

- Vi er for en bedre tilrettelegging for gående og syklende, men vi forstår ikke hvorfor dette er ensbetydende med at hverdagen til bilistene skal bli så umulig, sier generalsekretær Børre Skiaker som opplever en medlemsvekst på 150 prosent.

 Generalsekretær i KNA Børre Skiaker

Generalsekretær i KNA Børre Skiaker

Mens medlemmene rømmer NAF kan KNA glede seg over det motsatte. Fra 2016 og frem til oktober 2018 har KNA økt sine medlemsmasse fra 7300 til 18.400. NAF hadde ved utgangen av 2017 for første gang på 12 år færre enn 500.000 medlemmer og mottok 6000 utmeldelser i fjor. Denne trenden har fortsatt i 2018. 

(Bli medlem i KNA her: http://kna.no/medlemskap/)

Mens NAF er sterk tilhenger av målet om et bilfritt byliv, mener altså KNA det motsatte.

- Bilen hører til i Oslo sentrum og må ikke utryddes som transportmiddel. Svært mange er helt avhengig av bil, og et bilfritt Oslo innebærer at hverdagen for mange blir helt umulig. Selvfølgelig skal Oslo utvikle seg, derfor er det positivt at infrastrukturen legger til rette for gående og syklende. Dagens politikk ser dessverre ut til å være tuftet på en grunnleggende og radikal fiendtlighet mot bilistene og det kan vi ikke forsvare, sier Skiaker som peker på at prosessen, tiltakene og konsekvensutredningen rundt dagens samferdelspolitikk i Oslo er svak.

 KNA er Norges eldste bilorganisasjon og ble etablert i 1907. 

 - Vi er en organisasjon for alle bilister og vårt mål er å være bilismens proaktive, offensive og positive talsmann, sier Skiaker som selv har opplevd på nært hold de store utfordringene bilistene møter i hovedstaden. 

I 2003 flyttet Skiaker fra Oslo til Vestby for «å komme seg ut på landet». I mange år opplevde generalsekretæren «et lite helvete på jord» i forbindelse med pendling til arbeidsplassen. Valgte han kollektivt betød det tre timer reisetid til å fra Hvitsten. Når han valgte bil dro han før og etter rushtrafikken, noe som gav arbeidsdager opp til 13-14 timer.

I 2015 tok han et valg og kjøpte seg en leilighet i Oslo, og siden den gang har han hatt to liv. Fra oktober til april pakker han ned sitt hjem i Vestby og flytter til Oslo for å få hverdagen til å gå opp. Så flytter han tilbake til Hvitsten så fort han kan begynne å bruke scooter som reisemiddel til jobben i Oslo. (Omtrent som norske pensjonisters forhold til Spania).

- Ikke verdens beste løsning, men viktig for å få hverdagslivet til å gå opp, forteller Skiaker.

 En scooter fra BMW ble KNAs generalsekretærs “sommer”-løsning i det samferdselspolitiske landskapet i stor-Oslo.

En scooter fra BMW ble KNAs generalsekretærs “sommer”-løsning i det samferdselspolitiske landskapet i stor-Oslo.

Av Jarle Aabø. Foto: Privat