Butikkeier krever at familier med barnevogn skal få bruke bilen i sentrum

Motekonge Ørnulf Høyer ser inntektene stupe på Egertorget. Han er overbevist om at dette skyldes Ap-byrådets bilpolitikk. Nå lanserer han en løsning i et større intervju med Nettavisen:

ornulf-hoyer-732x1098.jpg

- Ikke minst barnefamilier med barnevogn må ha anledning til å kjøre bil til byen. Det er for tungvint for barnefamilier å måtte ta med alt pikk-pakk og gå til trikken, bussen eller T-banen og så videre, sier Høyer.

I følge Nettavisen har han i likhet med de fleste andre aktørene i Oslo sentrum, merket godt til at det nå er færre besøkende på Karl Johan. Det kraftige fallet er kommet i kjølvannet av at byrådet i Oslo fjernet parkeringsplasser i fjor og stengte gjennomkjøringsgater i sentrum i år. 

- Omsetning er avhengig av trafikk, så effekten av mindre parkering og nedgang i antall mennesker på Karl Johan har resultert i en seks prosent nedgang i omsetningen i vår butikk på Karl Johan, sier Høyer, som legger til at antallet besøkende var enda mer ned. 

Han mener at det ikke er tvil om at parkeringer bidrar til nedgangen.

- Det er åpenbart. Tallene inn på butikken på Karl Johan er totalt proporsjonale med at det er færre folk i Karl Johan. Spesielt merker vi at kundene som har med seg barnevogn er klart ned, sier han. 

Han sier imidlertid at han var klar over at nedgangen i antall besøkende ville komme og hadde forberedt seg på det. Høyer har dermed kuttet kostnader, blant annet ved å ta grep knyttet til bemanning og varekjøp. 

- Vi har iverksatt nye inntektsgivende tiltak,  og vi har omstrukturert og effektivisert organisasjonen, og blant annet kuttet i lederstillinger i butikken. Alt dette har gitt oss et gledelig halvårsresultatet som er 2,4 millioner kroner bedre enn budsjettert, sier han. 

Han understreker at han selv gjerne vil bidra til et bedre miljø i hovedstaden.

- Jeg er veldig glad i miljøet, og er for miljøtiltak, selv om det går ut over businessen min. Samtidig må det være mulig å bruke skjønn, for eksempel bør elbiler og ikke minst barnefamilier med barnevogn ha anledning til å kjøre bil til byen. Det er for tungvint for barnefamilier å måtte ta med alt pikk-pakk og gå til trikken, bussen eller T-banen og så videre, sier han til Nettavisen.

Av Jarle Aabø