MASSIVE PROBLEMER FOR BYRÅDETS NYE KOSTBARE EL-BUSSER

Mye svikter rundt byrådets flaggskip «ELBUSSEN». For Ruters kunder betyr det forsinkelser og bussjåførene sliter nå med et dårlig arbeidsmiljø.

Øystein Svendsen (Unibuss), Atle Rønning (Norgesbuss), Jan Volsdal (Nobina), markedssjef Ellen Rogde i Ruter og byråd Lan Marie Berg. Foto: Ruter

Øystein Svendsen (Unibuss), Atle Rønning (Norgesbuss), Jan Volsdal (Nobina), markedssjef Ellen Rogde i Ruter og byråd Lan Marie Berg. Foto: Ruter

Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo har fått henvendelser fra fortvilte busssjåfører som plutselig fikk en el-buss som arbeidsplass. Det rapporteres om ekstremt lav maksfart i bratte bakker, dører som ikke vil åpne og driftsstans på grunn av flate batterier.

I fjor gikk samferdselsbyråd Lan Marie Berg ut å erklærte at hun ville gjøre hovedstaden til “Europas fremste på elbuss.” Av de 70 nye bussene som skal anskaffes er det 50 leddbusser på 18 meter og 20 såkalte solobusser på 12 meter. Det er tre operatører som har fått kontrakter. Unibuss har fått den største på 40 busser. 30 av dem blir leddbusser og 10 solobusser. Det er beregnet at kostnadene med å kjøpe de 70 elbussene og bygge den nødvendige infrastrukturen og drive alt i 10 år, vil beløpe seg til minst 850 millioner kroner, i følge Teknisk Ukeblad. https://www.tu.no/artikler/oslo-skal-ha-70-elbusser-i-drift-innen-neste-sommer/434747

Aktører som kjenner elbuss-satsingen på innsiden forteller nå at bussprosjektet skaper store utfordringer for sjåfører og reisende.

- De som kjører hos oss er allerede leie av forsinkelser og alle tekniske utfordringer, forteller en bussjåfør.

Han peker på at han mister reguleringstid, tid ankomst/avgang endeholdeplass

- Slike forsinkelser må vi prøve å ta igjen. Resultat blir høyt stress og arbeidsbelastningen blir unødvendig høy, forteller sjåføren.

- Fler og flere gruer seg til å kjøre disse og jeg lurer på hva som skjer med sykefraværet når dette kommer for fullt etter ferien? spør sjåføren.