OSLO MDG VIL HA FIREFELTS SYKKELVEIER OG EGET SYKKELPOLITI

Sykkelpoliti, firefelts supersykkel-veier, sykkelstativer inne i trikkene, egne sykkelvogner for T-banen og elsykkel-drosjer. MDG går fullstendig bananas i utkast til program for høstens valg.

MDG-leder Einar Wilhelmsen med sitt crew.

MDG-leder Einar Wilhelmsen med sitt crew.

De grønne med samferdselsbyråd Lan Berg i spissen går ekstremt langt i sitt nye politiske program. Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo følger MDGs programarbeid tett og kan i dag fortelle at partiet velger å prioritere store milliarder-beløp og ikke minst gi syklister rettigheter som Norge aldri har sett noen andre reisende er i nærheten av.

Vi har klippet ut noe av det mest oppsiktsvekkende fra programmet og vi velger å gjengi dette ordrett i uthevet skrift:

“Vi vil også samarbeide med nabokommuner om å etablere firefelts supersykkelvei ut av byen.”
MDG ønsker å samarbeide med Oslos nabokommuner for å skape sykkel-motorveier på mange mil ut av Oslo. Om motorveien skal belegges med rød asfalt er ikke kjent.

Motorvei.jpg

“Derfor vil vi ha ha gatebetjenter som kontrollerer at fortau, sykkelveier, kryss og passasjer til en hver tid er åpne, oversiktlige og trygge.”
MDG utdyper ikke hvilken statsmakt landets nye politikorps skal tilhøre, men alt tyder på at dette skal legges rett under samferdselsbyråden via Bymiljøetaten. Hva Norges ordinære politi og landets justisminister mener om dette er ennå ikke avklart. Det er heller ikke kjent om det blir sykkelpolitiet som skal overvåke supersykkel-veiene.

10014935_10201225340989235_265469175311401292_o.jpg

“Vi vil jobbe for sykkelstativer på byens trikker, sykkelvogn på t-banen…”
MDG utdyper ikke hvor i Oslos trikker de nye sykkelstativene skal stå og om det skal bestilles nye vogner til T-banen eller om de eksisterende skal bygges om.

Ostsee-20091Vertical-Stelpl.jpg

”Vi vil også legge til rette for elsykkeltaxi.”
MDG fremhever altså av grunner vi ikke kjenner til at dette kun skal gjelde sykler med batteri.

TTAXI-2.jpg