NYE TRIKKER KREVER TOTAL OMBYGGING. KOSTER SÅ LANGT 10 MILLIARDER

87 nye Oslo-trikker produsert i Spania betyr en total ombygging av holdeplasser og skinner. Det betyr 10 milliarder kroner og det totale kaos i landets hovedstad.

Skjermbilde 2019-07-17 kl. 16.47.48.png

Byrådet i Oslo og ikke minst samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) feiret stolt og høylytt da de kunne fortelle at dehadde signert kontrakt på kjøp av 87 nye trikker til drøye 50 millioner kroner per stykk. 87 spanske trikker som overhodet ikke er tilpasset dagens infrastruktur koster skattebetalerne samlet 4,1 milliarder kroner.

Skjermbilde 2019-07-17 kl. 16.37.36.png

I tillegg må Berg bruke mer enn dobbelt så mye på å bygge nye holdeplasser, fordi dagens plattformhøyde er selvfølgelig ikke tilpasset de nye trikken.

- Finansieringsbehovet knyttet til oppgradering av gater og skinnegang er estimert til 3,2 milliarder kroner. I tillegg kommer kostnader til tiltak for vann og avløp – estimert til rundt 1 milliard. Planene for utvikling av baser for parkering og vedlikehold har en kostnadsramme på 1 milliard kroner, skriver Sporveiens trikkePR-sjef Ina Helen Østby i en mail til Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo.

De nye spanske trikkene er særlig tilrettelagt for sykler og stående, viser pressebilder Sporveien har lagt ut på en hjemmeside.

De+første+bildene+av+SL+18,+foto+Sporveien+(3).jpg

Hei Jarle,

Ser at du har publisert artikkelen du jobbet med nå. http://jatilbilenioslo.no/nyheter/nye-trikker-krever-total-ombygging-koster-s-langt-10-milliarder

 Her viser du til at det må gjøres en total oppgradering av trikkeinfrastrukturen på grunn av nye trikker. Dette er direkte feil, noe som også fremgår tydelig av vår korrespondanse i dag som du kan se under. Du hekter også dine påstander og vridninger av fakta opp mot sitat med meg på kostnader. Kostnadene jeg beskriver er kostnadsrammer for de ulike delen av Trikkeprogrammet, og på ingen måte en totaloppgradering av all infrastruktur fordi trikker kjøpt i Spania ikke passer – slik du fremstiller det.

 Dette er missleding av leserne. Ber deg rette opp i den lempfeldige bruken av fakta, og noe spekulative bruken av sitat.

Vennlig hilsen
Ina Helen Østby
Kommunikasjonsstaben
Telefon: +47 481 54 148
E-post: ina.helen.ostby@sporveien.com