Høyremann "hjernen" bak trikke-tunnel, men Oslo Høyre sier nei

(På grunn av en misforståelse er denne artikkel presisert og oppdatert):

Byrådet ønsker å bygge trikketunnel gjennom Ekebergåsen for å skape bedre trafikale forhold for gående og syklende.

Gruppeleder Eirik Lae Solberg sier at selv om Oslo Høyre ønsker å bygge flere sykkelveier i Oslo er dette prosjektet alt for dyrt.

- Pengene bør heller brukes på veiprosjekter som forbedrer lokalmiljøet. Eksempler er lokket over E6 ved Furuset, Røatunnelen og tunnel mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei, sier Solberg.

Det er Høyre-politiker Arve Edvardsen som er den opprinnelige idemaker bak en tunnel som kommer nå til å koste minst 409 millioner kroner. Han er leder for bydelsutvalget på Nordstrand der Kongeveien har vært en het potet i årevis.

- Da Arve Edvardsen på vegne av Nordstrand foreslo dette i 2009 var det uklart hvor mye prosjektet ville koste. Når vi nå kjenner prislappen er det uaktuelt for Oslo Høyre å stemme for det. Høyre ønsker i stedet andre og langt rimeligere løsninger, sier Solberg.

Ap- byrådet har brukt de siste 11 måneder på å bestemme seg for å følge opp Høyres kongstanke om trikke-tunnel. Allerede neste år startet arbeidet med å sprenge ut en cirka 600 meter lang tunnel i fjellet på den nedre og smaleste delen av veien. Løsningen som er valgt er den mest kostbare.

– Denne veien er en kjempeutfordring, det er utrygt for alle. Fortauet er dårlig og smalt, det er ikke tilrettelagt for sykkel, og det er skummelt å kjøre bil der. I tillegg er selve Kongsveien i ferd med å skli ut, så det haster å gjøre noe, sier byråd Lan Berg (MDG) til Aftenposten.

 Slik blir den nye Kongsveien opp mot Ekeberg.

Slik blir den nye Kongsveien opp mot Ekeberg.