OSLO HØYRE: GÅR TUNGT INN FOR NYVINNINGEN "T-BANE FOR BUSS"

Høyres Eirik Lae Solberg lover å bygge bussterminaler ved en rekke T-banestasjoner for å få folk til å bytte bussen med en T-banevogn på vei til jobben. Grunnen er at Høyre vil at færre regionbusser skal kjøre inn i Oslo.

Herr Nilsen (31).jpg

Oslo Høyre har kommet noe bakpå i årets valgkamp. Mens erkerivalen Raymond Johansen er blitt omtalt nesten 1000 ganger så langt i år, er Solberg havnet helt i skyggen med kun 223 treff i Retrievers mediedatabase. Som en Dagbladet-redaktør engang sa om SV at “uten synlighet, dør man”, er dette noe som speiler “suksessen som uteble” hvis man legger Høyres resultater på meningsmålinger til grunn.

Det Høyre holder på med nå viser klart at Eirik Lae Solberg kan se langt etter byrådslederkrakken. Til tross for at Ap raser med 7,8 prosentpoeng i Oslo, sitter Johansen svært trygt fordi hver tredje velger i Oslos har blitt kommunister og røde sosialister. For mange har det vært selsomt å se en borgerlig hovedstad brått bli “kuppet” av kommunister og sosialister, mens det borgerlige maktpartiet Oslo Høyre “intet har gjort” for å forsvare sin Oslo-makt. En makt Høyre har vært vel vant med i Oslo siden krigen.

Skjermbilde 2019-03-16 kl. 18.11.32.png

At Høyre sliter kan ha mange årsaker, men åpenbart er både “usynlighetslinjen” og partiets “krig mot bilistene” med på å påvirke det offentlige ordskiftet om det blå partiet i sosiale medier. Den debatten er ikke pen.

Fra FB-gruppen Ja til bilen

Fra FB-gruppen Ja til bilen

Les om Høyres sykkelpolitikk her: http://jatilbilenioslo.no/nyheter/bilistene-er-de-nye-fiendene-her-er-hyres-sykkelhovedstad

BUSS-PARTIET
Denne artikkelen handler om busspartiet Høyre. I Solbergs løfter til sine velgere lover han tiltak som vil påvirke 370.000 bileiere i Oslo. Om ikke det var nok, tiltakene kommer også til å berøre de som bruker kollektive transportmidler som buss, trikk og T-bane.

Oslo Høyre vil at alle som reiser med buss fra Akershus og Østfold skal settes av på nye bussterminaler ved bygrensen. “Han som skal på jobb i sentrum klokken 07.00” skiltes så gående fra bussterminal til T-banestasjon. Men det er mer.

Oslo Høyre vil kjøpe selvkjørende busser, instruere Ruter til å ikke bruke dieselbusser i byen om ni måneder og sette opp egne trafikklys for busser.

Her er ordrett hva Høyre skal buss-gjennomføre innen fire år:

- Opprette bussterminaler ved kollektivknutepunkt for å redusere antall regionbusser som kjører inn til sentrum.

- Sikre bussene bedre fremkommelighet, for eksempel ved flere egne traseer og høyere prioritering i lyskryss.

- Legge til rette for innovasjon i kollektivtrafikken, som for eksempel selvkjørende busser.

- At Ruters busser i byen skal være fossilfrie innen 2020.

- Ikke lenger stille krav om at det skal være mulig å kjøpe billett ombord på buss og trikk.

- Øke tilgjengeligheten for billettkjøp hos Ruter, slik at turister, tilreisende og innbyggere uten smarttelefon enkelt kan kjøpe billetter