Skal noen gripe inn mot de farlige lastesyklene?

Skjermbilde 2018-09-08 kl. 10.26.58.png

Til Statens vegvesen
Har dere tenkt å gripe inn før en alvorlig ulykke skjer eller venter dere til etterpå? Jeg tenker på disse lastesyklene som nå durer rundt i de største byene uten forsikring og regler. En sykkel med vekt 350 kg i 25 km/t tilsvarer vekt 8,4 tonn ved en bråstopp. 21 tonn ved 40 km/t, dette er livsfarlige greier. Vi snakker ikke OM en alvorlig ulykke skjer, vi snakker om NÅR.
Hilsen turbussjåfør med hjertet i halsen.

Hei.
For at vi skal «gripe» inn må vi ha en hjemmel til å «gripe» inn.

Forskrift om krav til sykkel sier at en sykkel kan ha hjelpemotor med maksimal nominell effekt på 0,25 KW og som opphører når sykkelen oppnår en hastighet på 25 km/t. Sykkelen kan lovlig oppnå mer enn 25 km/t i utforbakker f. eks.

I den samme forskriften finner jeg ikke noen begrensing på totalvekt. Dersom sykkelen oppfyller kravene, kan vi ikke gjøre noe med det, det er lov til å bruke sykkel på den måten.

Det at de kjører rundt uten forsikring er riktig, men ikke uten regler. Vi har både vegtrafikkloven, trafikkreglene og forskrift om krav til sykkel som regulerer dette område.

MVH
Nils Magne Rakvåg
Vegvesenet