SUPERSYKLIST DAG OTTO: - EKSTREMT MISFORNØYD MED BYRÅDET

Skjermbilde 2019-07-10 kl. 18.24.49.png

- Du sykler til jobben hele året og har gjort det i mange år. Nå midt på sommeren er det vel fint?
- Ja det er det. Lite folk i gatene og mindre med sykler. Da går det fort og greit. Og bedre plass i garderoben på jobben. Det er også en fordel. Det siste er nok noe sykkelforkjemperne ikke har tenkt på. Skal alle sykle, trengs det veldig mange garderober og dusjer på byens arbeidsplasser. Et av sykkelforkjempernes favorittargumenter er jo arealbehov. Har noen beregnet arealer og kostnader for dette før målsetningene om sykkelandel ble satt?Helt sikkert ikke. Også elsyklistene trenger garderobeplass hvis de skal bruke sykkelen i all slags vær og årstider.

Byrådets målsetninger er hårete med mål om at 25 prosent skal sykle til jobben. Er det realistisk?
- Takk og lov så er det ikke i nærheten av å være realistisk. Blir det så mange syklister, vil det bli helt ulevelig å være syklist i byen.

Skjermbilde 2019-07-10 kl. 18.23.41.png

Forklar?
- Jeg har nevnt garderober som allerede er et problem. Dernest må alle syklene parkere et sted. Da snakker vi arealbehov. Særlig hvis det er MDGs yndling, MDG-traktoren (lastesykkel red.anm), som skal brukes. Nå skal det jo bygges sykkelgarasjer for disse doningene på skattebetalernes regning. Verst blir likevel sikkerheten. Antall ulykker kommer til å gå i taket. Det har det allerede gjort i Nederland, et land som har vært et slags forbilde for Oslos sykkelpolitikk. I Nederland er det nå flere syklister enn bilister blant de trafikkdrepte.

Har MDG-traktorene noe på sykkelveien å gjøre?
-
Absolutt ikke. Disse doningene er for store og brede til å ferdes trygt på sykkelveiene. Dessuten kjører de konstant i 25 kilometer i timen. Dette er motoriserte kjøretøy der pedalene er til pynt. Fartsbegrensningen på 25 km/t fungerer som cruisekontroll. Og disse skal liksom brukes til varetransport også. Jeg vet ikke om jeg skal gråte eller le. Det er jo håpløst lite effektivt sammenlignet med en varebil. Bare se på de greiene til DB Schenker og DHL kjører rundt med. Med tilhenger og full last blir vekten opp mot et halvt tonn på disse doningene. Og de skal dundre inn på sykkelveier, fortau, i gågater og alle steder uten noen begrensninger. Ingen teknisk kontroll eller førerkortkrav. Alle burde forstå at dette er helt tåpelig.

Herr+Nilsen+11.jpg

Men nå har jo MDG foreslått å heve tillatt fart for elsykkel fra 25 til 30 km/t. Hva synes du?
-
Haha. Det er vel fordi de er lei av å bli frasyklet av sånne som meg på Tour de Finance. Men i forhold til trafikksikkerhet er dette en dårlig ide. Det ville garantert bli flere ulykker. Skal elsykkelfolket komme fortere frem, får de tråkke selv. Da blir det litt trim også.

Hva er største utfordring for trafikksikkerhet for syklistene?
-
At folk ikke ser seg for. Norske fotgjengere ser seg generelt ikke godt for i trafikken. Mange går rett ut i sykkelfeltet eller gaten med propper i ørene og nesen i telefonen. Ikke rart det blir ulykker. Bilistene derimot oppfører seg bra.

Skjermbilde 2019-07-10 kl. 18.24.18.png

Hvordan skal man sykle trygt i Oslo-trafikken?
Det er to ting som gjelder:
1.    Kunne lese et komplisert trafikkbilde
2.    Være veldig bevisst på hvordan du beveger deg i det trafikkbildet.

For eksempel: Ligger du i blindsonen til en buss, må du være forberedt på at den bussen kan svinge mot deg. Skjønner du ikke det og passer deg, så blir du kjørt over. Men altså. Slik er det for alle trafikanter. Det er derfor vi har trafikkopplæring.

Hva synes du om årets store hit, leide elsparkesykler?
-
Dette er ikke en hit. Det er en flopp. En motegreie for late studenter som ikke gidder å gå eller bruke egen sykkel. Problemene er åpenbare. Elsparkesyklene slenges overalt. Folk kjøres ned. Uerfarne eller hensynsløse brukere vingler av sted i stor fart. På sykkelveien vingler de fra side til side med stor fare for å kræsje med andre syklister. Levetiden på disse syklene før de må kasseres har jeg lest er 28 dager. Altså virkelig bruk og kast. Og dette bejubles som miljøtiltak. Andre byer forbyr dette. I Oslo har de ikke skjønt det ennå.

- Til slutt: Du virker ikke så veldig fornøyd med hvordan Oslo utvikler seg som sykkelby?
-
Jeg var ganske godt fornøyd før. Før disse sykkelgreiene ble så hysterisk. Jeg har syklet i mange år og det har vært fint å sykle hele tiden. Nå har det blitt så mye mas. Trenger ikke sykkelveier for 13 milliarder kroner og alle de andre påfunnene som kommer fra byrådet. Det går fint uten, sier Dag Otto.

Skjermbilde 2019-07-10 kl. 18.29.43.png