KOMMUNAL SYKKELGEOGRAF: - Jeg fant på denne tittelen selv

Oslo kommune ved Bymiljøetaten har nå fått sin egen “sykkelgeograf”. For to år siden ansatte samme etat sin egen hønekonsulent.

Skjermbilde 2019-05-27 kl. 11.58.53.png

Det svinger virkelig i byrådets etat for sykler, veier, urbant landbruk og søppel. En av de mest profilerte “sykkelarbeidere” i Oslo heter Helle Beer Urheim. I et større intervju med kommunens eget “magasin” bekrefter hun byrådets metode i krigen mot bilen.

- Å kjøre bil ved behov skal også være mulig, men KRØKKETE NOK til at det ikke frister når man har alternativer, uttaler Urheim. https://magasin.oslo.kommune.no/byplan/sykkel-et-naturlig-valg-for-en-by-i-vekst/

Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo tok kontakt med henne som på vegne av byrådet arbeider med sykkeltilrettelegging. Mest fordi hun bruker tittelen “Sykkelgeograf” som trolig svært få vet hva er.

Skjermbilde 2019-05-27 kl. 12.01.09.png

- Dette er ingen beskyttet tittel og jeg fant på denne tittelen selv, sier Urheim. Hun opplyser videre at hun har byttet privatbil med leiebil, og at hun sykler hele året.

En geograf undersøker i følge Utdanning.no sammenhengen mellom mennesker, samfunn og natur. Geografer kan jobbe med mye forskjellig, som for eksempel arealplanlegging, miljøforvaltning, regional utvikling og samferdsel.

Vanlige arbeidsoppgaver for en geograf:

  • studere miljøproblemer og klimaendringer

  • jobbe med byutvikling og landskapsendring

  • knytte det som skjer på lokalt plan, til endringer på nasjonalt og globalt plan

  • se på sammenhenger mellom bosted, yrke og inntekt

  • studere migrasjons- og flyttemønstre

  • se på sammenhenger og forskjeller mellom ulike steder i verden

  • kartlegge jordforholdene ved større utbygginger

  • framstille kart basert på for eksempel satellitt- eller flyfoto